Povinnosti vůči úřadu práce při zaměstnávání cizinců
Výchozími body provedených změn byla snaha právní úpravu zaměstnávání cizinců zjednodušit a vnést do ní více pružnosti. V souvislosti s tímto záměrem skutečně došlo k odstranění některých administrativních bariér, kterými byla dřívější právní úprava zaměstnávání cizinců poznamenána. Došlo rovněž k úpravě zcela nového způsobu zaměstnání cizince, a to skrze systém zelených karet. Vedle nového systému zelených karet zůstala nicméně zachována dosavadní právní úprava zaměstnávání cizinců, založená na tom, že cizinec získal povolení k zaměstnání a povolení k pobytu.
Zaměstnavatel má v souvislosti se zaměstnáním držitele zelené karty povinnost nahlásit příslušnému úřadu práce obsazení volného místa a uvést referenční číslo zelené karty. Zaměstnavatel není povinen cizince se zelenou kartou zaměstnat. Pokud cizince nepřijme nebo pokud cizinec sám z jiných důvodů nenastoupí, je zaměstnavatel povinen písemně informovat příslušný úřad práce, že cizinec k němu nenastoupil. Musí to udělat nejpozději do 45 kalendářních dnů ode dne, kdy bylo vyhověno žádosti cizince o vydání zelené karty. Pracovní místo, na které byla zelená karta vydána, se v tomto případě bude znovu nabízet v registru míst vhodných pro zelené karty. Pokud zaměstnání cizince skončí před uplynutím platnosti zelené karty, je zaměstnavatel povinen o této skutečnosti písemně informovat příslušný úřad práce nejpozději do 10 kalendářních dnů ode dne, kdy cizinec ukončil zaměstnání. Zaměstnavatel uvede i důvod ukončení zaměstnání, pokud bylo ukončeno: výpovědí z některého z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až e) zákoníku práce nebo dohodou z týchž důvodů nebo okamžitým zrušením podle § 56 zákoníku práce.
Více informací o problematice zaměstnávání cizinců naleznete v multimediální publikaci Metodický poradce nové úpravy pracovního práva.