Novela zákona o DPH k 1. 1. 2010 a důsledky její případné opožděné účinnosti
Uvedený návrh (sněmovní tisk č. 887) obsahuje změny, jež vyplývají z novelizací Směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty a které jsou členské státy povinny promítnout do svých národních právních předpisů k 1. 1. 2010.
Při projednávání musí návrh ještě projít druhým a třetím čtením v Poslanecké sněmovně, musí být projednán v Senátu, podepsán prezidentem republiky a zveřejněn ve Sbírce zákonů ČR.
Jaké důsledky by pro daňové subjekty mělo, pokud by se projednávání návrhu protáhlo a Česká republika by nestihla do stanoveného data zákon přijmout?
Pro odpověď na tuto otázku je důležité, že změny, které má Česká republika provést v zákoně o dani z přidané hodnoty, vyplývají ze směrnic, konkrétně ze směrnic, kterými se mění směrnice o společném systému daně z přidané hodnoty, tj. ze Směrnice Rady 2008/8/ES, Směrnice Rady 2008/9/ES a Směrnice Rady2008/117/ES. Jak vyplývá ze Smlouvy o Evropských společenstvích, článku 249, nejsou směrnice, na rozdíl od nařízení Rady, účinné a přímo aplikovatelné v členských státech, ale jsou pro členské státy, kterým jsou určeny, závazné svými cíli a důsledky, jichž má být dosaženo, a je nutná jejich implementace národními právními předpisy. Pokud však členský stát závaznou směrnici neimplementuje včas nebo ji implementuje nesprávně, lze se za určitých okolností dovolávat při řízení před orgány státu přímé účinnosti směrnice, jak vyplývá z judikatury Evropského soudního dvora.
Více informací k této problematice naleznete v multimediální publikaci DPH: Aktuální výklady a komentáře.