Když dítě ovládne strach: Co žákovi s fobií neříkat a jakou zvolit terapii?
Strach je jednou ze základních lidských emocí a prožívá ji takřka každý z nás. Může mít různé podoby a bývá prospěšný pro zdravý život. Avšak úzkosti a fobie mohou člověku značně ztížit život. Jak je rozlišit a jak s nimi zacházet?
Co je strach
Strach je obranný mechanismus na reálné nebezpečí. Jeho cílem je připravit organismus na obranu, útěk nebo ztuhnutí.
Co je úzkost
Úzkost je silná emoční reakce na stres, která nemá vždy racionální podklad. Je to ne příjemné napětí na emoční, tělesné i myšlenkové úrovni.
Co je fobie
Fobie je nezvladatelný, silný strach z konkrétní situace, člověka nebo předmětu, který není primárně ohrožující, ale může být ochromující. Existuje přes 500 druhů fobií.
Možnosti léčby
Nejideálnější léčba kombinuje psychoterapii a farmakoterapii. Psychoterapie může zahrnovat dynamickou psychoterapii, kognitivně-behaviorální terapii nebo rodinnou terapii. Farmakoterapie se využívá jako podpůrná léčba zejména u závažnějších úzkostných poruch.
Tipy pro zvýšení primární prevence
- Udržování nasycení potřeb dítěte.
- Práce s tělem pomocí dechových cvičení, pohybu, hudby.
- Plánování pravidelných aktivit a úkolů.
- Nepotlačování emocí, ale učení se s nimi zacházet.
- Experimentování s metodami jako je deník vděčnosti nebo virtuální realita.
Autorka článku je psycholožka, psychoterapeutka integrované psychoterapie a koučka s mnohaletou praxí v oblasti poradenství.
Více informací jak pracovat s žákem s psychickými problémy najdete v naší publikaci, na které se podílelo hned několik odborníků z oboru.