Kontroly, monitorování a hodnocení inkluze ve škole

Průběžná kontrola, monitorování a hodnocení inkluze ve škole jsou klíčové pro zajištění účinnosti a efektivity vzdělávacích procesů. Níže jsou navrženy optimalizované postupy a nástroje pro dosažení lepších výsledků:

Kontroly a monitorování inkluze ve škole:

  1. Okamžitý snímek školy:
    • Zahrnuje každé kritérium hodnocení a lze ho vyplnit dvěma způsoby:
      • Vyplnění ředitelem: Ředitel vyhodnotí jednotlivé položky podle svého mínění.
      • Vyplnění ředitelem a dalšími pedagogickými pracovníky: Ředitel nebo pedagogové vyplní snímek, a statistiky pak vyhodnotí systém.
  2. Hospitační záznamy:
    • Jsou automatickým souhrnem a doporučeními ve vazbě na kritéria hodnocení školy.
    • Ředitel vybere tvrzení, která odpovídají charakteru podpory v hodině.

Hodnocení inkluze ve škole:

  1. Plán a strategie pro implementaci inkluzivního přístupu:
    • Plánování a nastavení spolupráce s poradenskými pracovišti a zákonnými zástupci.
    • Zajištění depistáží, evaluací a konzultací pro pedagogické pracovníky.
  2. Vzdělávání pedagogických pracovníků:
    • Zaměření na plán osobního rozvoje a sdílení zkušeností.
    • Využívání formálního i neformálního vzdělávání.
  3. Funkční školní poradenské pracoviště:
    • Zajištění odborné podpory a poradenství pro pedagogické pracovníky, zákonné zástupce a žáky.
    • Podpora inkluzivní kultury školy a spolupráce mezi všemi zainteresovanými stranami.

Další doporučení:

  • Pravidelné vyhodnocování nastavených opatření pomocí formulářů PLPP, IVP nebo vlastními nástroji monitorujícími výstupní úroveň žáka.
  • Zapojení zákonných zástupců do nastavení vzdělávání dítěte a pravidelná komunikace s nimi.
  • Využívání dalších nástrojů jako TEIP (Teacher Efficacy for Inclusive Practices), Metodika hodnocení inkluzivní školy nebo Mapa školy od různých poskytovatelů.

Optimalizace kontrol, monitorování a hodnocení inkluze ve škole by měla vést k zlepšení prostředí pro všechny žáky a k efektivnějšímu dosahování vzdělávacích cílů.

Pokud vás zajímá více informací k této tématice, máme pro vás k dispozici publikaci plnou praktických návodů, vzorů a formulářů!

Kontrolní složka ředitele školy

Další články

Jak nastavit hodnoticí kritéria ve veřejných zakázkách malého rozsahu (VZMR)?

Hodnocení nabídek ve veřejných zakázkách malého rozsahu (VZMR) je klíčovou částí výběrového řízení, která rozhoduje o výběru nejvhodnějšího dodavatele. Zadavatelé...

Hybridní model práce: Jak ovlivňuje psychické zdraví zaměstnanců a jak jej efektivně zavést

Hybridní model práce – trend, který mění pracovní svět Hybridní model práce, kombinující práci z kanceláře a z domova, se...

Kontroly České školní inspekce ve školním roce 2024/2025: Co čeká školy

Česká školní inspekce (ČŠI) pokračuje ve školním roce 2024/2025 ve své inspekční činnosti a přináší několik novinek, které mají za...

Novela zákona o inspekci práce 2025: Nové pravomoci kontrolorů, kontroly nelegální práce a přísnější sankce

Úvod do změn v inspekci práce a kontrolách zaměstnavatelů V roce 2025 přináší novela zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci...

Duševní zdraví na pracovišti: Proč je klíčové pro produktivitu a inovace?

Jak pečovat o duševní zdraví zaměstnanců a zároveň zvýšit produktivitu firmy? Jak vytvořit tým plný spokojených a motivovaných lidí, kteří...

Datové schránky ve spisové službě: Co se mění?

Rostoucí počet uživatelů datových schránek Od začátku roku 2023 došlo k výraznému nárůstu počtu datových schránek mezi podnikajícími fyzickými osobami....