Kontroly, monitorování a hodnocení inkluze ve škole

Průběžná kontrola, monitorování a hodnocení inkluze ve škole jsou klíčové pro zajištění účinnosti a efektivity vzdělávacích procesů. Níže jsou navrženy optimalizované postupy a nástroje pro dosažení lepších výsledků:

Kontroly a monitorování inkluze ve škole:

  1. Okamžitý snímek školy:
    • Zahrnuje každé kritérium hodnocení a lze ho vyplnit dvěma způsoby:
      • Vyplnění ředitelem: Ředitel vyhodnotí jednotlivé položky podle svého mínění.
      • Vyplnění ředitelem a dalšími pedagogickými pracovníky: Ředitel nebo pedagogové vyplní snímek, a statistiky pak vyhodnotí systém.
  2. Hospitační záznamy:
    • Jsou automatickým souhrnem a doporučeními ve vazbě na kritéria hodnocení školy.
    • Ředitel vybere tvrzení, která odpovídají charakteru podpory v hodině.

Hodnocení inkluze ve škole:

  1. Plán a strategie pro implementaci inkluzivního přístupu:
    • Plánování a nastavení spolupráce s poradenskými pracovišti a zákonnými zástupci.
    • Zajištění depistáží, evaluací a konzultací pro pedagogické pracovníky.
  2. Vzdělávání pedagogických pracovníků:
    • Zaměření na plán osobního rozvoje a sdílení zkušeností.
    • Využívání formálního i neformálního vzdělávání.
  3. Funkční školní poradenské pracoviště:
    • Zajištění odborné podpory a poradenství pro pedagogické pracovníky, zákonné zástupce a žáky.
    • Podpora inkluzivní kultury školy a spolupráce mezi všemi zainteresovanými stranami.

Další doporučení:

  • Pravidelné vyhodnocování nastavených opatření pomocí formulářů PLPP, IVP nebo vlastními nástroji monitorujícími výstupní úroveň žáka.
  • Zapojení zákonných zástupců do nastavení vzdělávání dítěte a pravidelná komunikace s nimi.
  • Využívání dalších nástrojů jako TEIP (Teacher Efficacy for Inclusive Practices), Metodika hodnocení inkluzivní školy nebo Mapa školy od různých poskytovatelů.

Optimalizace kontrol, monitorování a hodnocení inkluze ve škole by měla vést k zlepšení prostředí pro všechny žáky a k efektivnějšímu dosahování vzdělávacích cílů.

Pokud vás zajímá více informací k této tématice, máme pro vás k dispozici publikaci plnou praktických návodů, vzorů a formulářů!

Kontrolní složka ředitele školy

Další články

ÚOOÚ odhalil kontrolní plán na rok 2025: Pozor na kamerové systémy, věrnostní programy i obchodní sdělení

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) zveřejnil kontrolní plán na rok 2025 a podnikatelé by měli zbystřit. V hledáčku kontrol...

Flexibilizační novela zákoníku práce od 1. června 2025: Co čeká zaměstnavatele a zaměstnance?

Od 1. června 2025 vstoupí v účinnost tzv. flexibilizační novela zákoníku práce, která přináší zásadní změny do pracovního práva. Hlavním...

Umělá inteligence a budoucnost trhu práce: Hrozba nebo příležitost?

Umělá inteligence (AI) se stává klíčovým faktorem změn na trhu práce. Pokročilé algoritmy a automatizace již dnes ovlivňují řadu odvětví,...

Rodičovské stížnosti: Jak je řešit a předejít konfliktům?

Mateřská škola je prostředím, kde se setkávají různé pohledy na výchovu a vzdělávání dětí. I při nejlepší snaze pedagogů se...

Problémový zaměstnanec ve firmě: Jak ho efektivně řešit a předejít právním rizikům

Jak identifikovat problémového zaměstnance a jak postupovat podle zákoníku práce Firemní kultura a dodržování pracovních povinností hrají klíčovou roli v...

Novela zákoníku práce: Klíčové změny pro školství v roce 2025

Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky předložilo návrh na novelu zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb.), která přináší zásadní...