Rapidní zdražování energií – odpovědi na nejčastější dotazy

19. 11. 2021

Zdražování energií je jedním z nejožehavějších témat současnosti. Důvodů růst cen je hned několik: rychlé oživení ekonomiky po koronavirových omezeních, letos nečekaně slabý výkon obnovitelných zdrojů, problémy se systémem emisních povolenek, politický tlak EU či omezení dodávek zemního plynu nejen z Ruska. Jak ale zdražování čelit v praxi? Odpovídáme na nejčastější dotazy!

Může Vám dodavatel zdražit energie, když máte zafixovanou cenu?

Pokud máte jako firma zafixovanou cenu, můžete být relativně v klidu. Pokud však máte smlouvu na dobu neurčitou, může ji dodavatel kdykoliv vypovědět a po uplynutí tříměsíční výpovědní lhůty ukončit. V případě, že u tohoto dodavatele zůstanete, tak vám může zvýšit ceny bez omezení, protože formálně s ním sjednáte novou smlouvu. Pokud však máte fixaci ceny na dobu určitou, pak trvejte na plnění smlouvy, což ostatně radí i Energetický regulační úřad.

Co dělat, když máte klasickou smlouvu bez fixace?

Pokud nemáte ve smlouvě stanovenou fixaci a nesouhlasíte s navýšením ceny, tak jednoduše můžete odstoupit od smlouvy a najít si nového dodavatele. Pokud vám dodavatel oznámil zvýšení ceny a poučil vás o možnostech odstoupení bez sankce (musí tak učinit 30 dní předem), můžete od smlouvy odstoupit nejpozději desátý den před dnem zvýšení ceny.

Může od vás dodavatel chtít vyšší zálohy ihned?

Dodavatel od vás může žádat zvýšení zálohy, aniž by čekal na pravidelné roční vyúčtování. Nicméně pouhý očekávaný nárůst ceny dodavatele ke zvýšení záloh neopravňuje, což potvrzuje Energetický regulační úřad.

Chcete mít neustále přehled ve všech oblastech, které se týkají provozu vaší budovy? Navštivte náš nový portál www.provozovatel-budovy.cz a nic už vám neunikne!

 

Uložit
Předvolby uživatele cookies
Používáme soubory cookie, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud používání souborů cookie odmítnete, nemusí tyto webové stránky fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout všechny
Marketing
Soubor technik, které mají za předmět obchodní strategii a zejména průzkum trhu.
Facebook
OK
Odmítnout
Essential
Tyto soubory cookie jsou potřebné pro správné fungování webových stránek. Nelze je zakázat.
Joomla Essential
OK
Analytics
Nástroje používané k analýze dat pro měření efektivity webových stránek a pochopení jejich fungování.
Google Analytics
OK
Odmítnout
Inspectlet
OK
Odmítnout
Shopify.com
OK
Odmítnout