Kontroly, monitorování a hodnocení inkluze ve škole

Průběžná kontrola, monitorování a hodnocení inkluze ve škole jsou klíčové pro zajištění účinnosti a efektivity vzdělávacích procesů. Níže jsou navrženy optimalizované postupy a nástroje pro dosažení lepších výsledků:

Kontroly a monitorování inkluze ve škole:

  1. Okamžitý snímek školy:
    • Zahrnuje každé kritérium hodnocení a lze ho vyplnit dvěma způsoby:
      • Vyplnění ředitelem: Ředitel vyhodnotí jednotlivé položky podle svého mínění.
      • Vyplnění ředitelem a dalšími pedagogickými pracovníky: Ředitel nebo pedagogové vyplní snímek, a statistiky pak vyhodnotí systém.
  2. Hospitační záznamy:
    • Jsou automatickým souhrnem a doporučeními ve vazbě na kritéria hodnocení školy.
    • Ředitel vybere tvrzení, která odpovídají charakteru podpory v hodině.

Hodnocení inkluze ve škole:

  1. Plán a strategie pro implementaci inkluzivního přístupu:
    • Plánování a nastavení spolupráce s poradenskými pracovišti a zákonnými zástupci.
    • Zajištění depistáží, evaluací a konzultací pro pedagogické pracovníky.
  2. Vzdělávání pedagogických pracovníků:
    • Zaměření na plán osobního rozvoje a sdílení zkušeností.
    • Využívání formálního i neformálního vzdělávání.
  3. Funkční školní poradenské pracoviště:
    • Zajištění odborné podpory a poradenství pro pedagogické pracovníky, zákonné zástupce a žáky.
    • Podpora inkluzivní kultury školy a spolupráce mezi všemi zainteresovanými stranami.

Další doporučení:

  • Pravidelné vyhodnocování nastavených opatření pomocí formulářů PLPP, IVP nebo vlastními nástroji monitorujícími výstupní úroveň žáka.
  • Zapojení zákonných zástupců do nastavení vzdělávání dítěte a pravidelná komunikace s nimi.
  • Využívání dalších nástrojů jako TEIP (Teacher Efficacy for Inclusive Practices), Metodika hodnocení inkluzivní školy nebo Mapa školy od různých poskytovatelů.

Optimalizace kontrol, monitorování a hodnocení inkluze ve škole by měla vést k zlepšení prostředí pro všechny žáky a k efektivnějšímu dosahování vzdělávacích cílů.

Pokud vás zajímá více informací k této tématice, máme pro vás k dispozici publikaci plnou praktických návodů, vzorů a formulářů!

Kontrolní složka ředitele školy

Další články

Co přináší Šablony II pro mateřské školy: Kompletní průvodce a tipy k žádosti

Objevte, jak Šablony II pomáhají mateřským školám s inkluzí, vzděláváním pedagogů a inovacemi. Praktické informace o změnách, aktivitách a podání...

Jak nastavit hodnoticí kritéria ve veřejných zakázkách malého rozsahu (VZMR)?

Hodnocení nabídek ve veřejných zakázkách malého rozsahu (VZMR) je klíčovou částí výběrového řízení, která rozhoduje o výběru nejvhodnějšího dodavatele. Zadavatelé...

Hybridní model práce: Jak ovlivňuje psychické zdraví zaměstnanců a jak jej efektivně zavést

Hybridní model práce – trend, který mění pracovní svět Hybridní model práce, kombinující práci z kanceláře a z domova, se...

Kontroly České školní inspekce ve školním roce 2024/2025: Co čeká školy

Česká školní inspekce (ČŠI) pokračuje ve školním roce 2024/2025 ve své inspekční činnosti a přináší několik novinek, které mají za...

Novela zákona o inspekci práce 2025: Nové pravomoci kontrolorů, kontroly nelegální práce a přísnější sankce

Úvod do změn v inspekci práce a kontrolách zaměstnavatelů V roce 2025 přináší novela zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci...

Duševní zdraví na pracovišti: Proč je klíčové pro produktivitu a inovace?

Jak pečovat o duševní zdraví zaměstnanců a zároveň zvýšit produktivitu firmy? Jak vytvořit tým plný spokojených a motivovaných lidí, kteří...