Kontroly, monitorování a hodnocení inkluze ve škole

Průběžná kontrola, monitorování a hodnocení inkluze ve škole jsou klíčové pro zajištění účinnosti a efektivity vzdělávacích procesů. Níže jsou navrženy optimalizované postupy a nástroje pro dosažení lepších výsledků:

Kontroly a monitorování inkluze ve škole:

  1. Okamžitý snímek školy:
    • Zahrnuje každé kritérium hodnocení a lze ho vyplnit dvěma způsoby:
      • Vyplnění ředitelem: Ředitel vyhodnotí jednotlivé položky podle svého mínění.
      • Vyplnění ředitelem a dalšími pedagogickými pracovníky: Ředitel nebo pedagogové vyplní snímek, a statistiky pak vyhodnotí systém.
  2. Hospitační záznamy:
    • Jsou automatickým souhrnem a doporučeními ve vazbě na kritéria hodnocení školy.
    • Ředitel vybere tvrzení, která odpovídají charakteru podpory v hodině.

Hodnocení inkluze ve škole:

  1. Plán a strategie pro implementaci inkluzivního přístupu:
    • Plánování a nastavení spolupráce s poradenskými pracovišti a zákonnými zástupci.
    • Zajištění depistáží, evaluací a konzultací pro pedagogické pracovníky.
  2. Vzdělávání pedagogických pracovníků:
    • Zaměření na plán osobního rozvoje a sdílení zkušeností.
    • Využívání formálního i neformálního vzdělávání.
  3. Funkční školní poradenské pracoviště:
    • Zajištění odborné podpory a poradenství pro pedagogické pracovníky, zákonné zástupce a žáky.
    • Podpora inkluzivní kultury školy a spolupráce mezi všemi zainteresovanými stranami.

Další doporučení:

  • Pravidelné vyhodnocování nastavených opatření pomocí formulářů PLPP, IVP nebo vlastními nástroji monitorujícími výstupní úroveň žáka.
  • Zapojení zákonných zástupců do nastavení vzdělávání dítěte a pravidelná komunikace s nimi.
  • Využívání dalších nástrojů jako TEIP (Teacher Efficacy for Inclusive Practices), Metodika hodnocení inkluzivní školy nebo Mapa školy od různých poskytovatelů.

Optimalizace kontrol, monitorování a hodnocení inkluze ve škole by měla vést k zlepšení prostředí pro všechny žáky a k efektivnějšímu dosahování vzdělávacích cílů.

Pokud vás zajímá více informací k této tématice, máme pro vás k dispozici publikaci plnou praktických návodů, vzorů a formulářů!

Kontrolní složka ředitele školy

Další články

Generační rozdíly ve firmě: Skrytý potenciál nebo časovaná bomba?

Na dnešních pracovištích je běžné, že spolupracují zaměstnanci různých věkových skupin – od zkušených odborníků z řad baby boomers až...

Spisový řád a vedení spisové služby ve škole: Co musí každá škola vědět

Povinnosti škol v oblasti vedení spisové služby a zpracování školních dokumentů jsou přesně stanoveny archivním zákonem. Každá škola musí mít...

GDPR 2.0: Evropská komise plánuje zjednodušení ochrany osobních údajů

Evropská unie čelí rostoucí kritice za nadměrnou regulaci, zejména v oblasti digitální ekonomiky, ochrany osobních údajů, udržitelnosti a technologických investic....

Velká novela školského zákona přináší zásadní změny od školního roku 2025/2026

Poslanecká sněmovna schválila 28. května 2025 velkou novelu školského zákona, která zavádí řadu klíčových změn ve fungování škol a školských...

Interní směrnice a školská dokumentace: Proč jsou klíčové pro efektivní řízení školy

Interní směrnice představují základní pilíř každé školy, která chce zajistit efektivní řízení školy, právní soulad a transparentní fungování. Správně nastavené...

Zákon o kyberbezpečnosti: Jak se připravit na nové povinnosti ve vaší firmě

Poslanecká sněmovna schválila 25. dubna nový zákon o kybernetické bezpečnosti (NZKB), který významně mění pravidla a povinnosti pro firmy i...