Nová pravidla pro zaměstnávání cizinců od 1. 7. 2024
Novela zákona o zaměstnanosti a s ní související nařízení vlády č. 158/2024 Sb., mění s účinností od 1. 7. 2024 povinnosti zaměstnavatelů při zaměstnávání cizinců. Některé dosavadní úkony zaměstnavatelů již nejsou vyžadovány a jednání s Úřadem práce se usnadní a urychlí.
Od 1. 7. 2024 již není třeba dokládat povolení k zaměstnání, zaměstnaneckou kartu, kartu vnitropodnikově převedeného zaměstnance ani modrou kartu, pokud je cizinec o občanem státu uvedeného v daném seznamu států. Tento seznam se může měnit nařízením vlády podle aktuální situace na trhu práce. Hlavním důvodem změny je podpora zaměstnávání vysoce kvalifikovaných pracovníků z těchto států s minimálním bezpečnostním rizikem.
Nově je také možné pouze oznámit úmysl zaměstnat cizince na pozici s daným druhem práce, místem výkonu práce, na dobu určitou, či neurčitou a uvést základní pracovní a mzdové podmínky. Není již třeba čekat na výsledek testu trhu práce, který Úřad práce dříve prováděl. Nově však od 1. 7. přibylo klasifikační kódové označení (klasifikace zaměstnání CZ-ISCO zveřejněné Českým statistickým úřadem).
Zaměstnavatelům končí možnost ohlašovat informace o zaměstnávání cizinců Úřadu práce prostřednictvím papírových formulářů. Nadále tak mohou činit pouze digitalizovanou formou, a to vyplněním formuláře na webu, prostřednictvím datové schránky či integrací informačního systému zaměstnavatele s rozhraním MPSV. Agenda informačních karet se zjednodušila na jediný formulář, kterým se hlásí nástup i odchod zaměstnance.