Roste zájem o výuční obory s maturitou – nových učňů je naopak rekordně málo
Vývoj podílu žáků ve středoškolských oborech se podle NPI v posledním desetiletí měnil různě. Podíl žáků v učebních oborech nejprve mírně narůstal, maxima dosáhl ve školním roce 2012/2013, kdy činil 32,1 procenta. Poté klesl k hodnotě kolem 30 procent, po roce 2020 se ještě snížil. Reálný pokles žáků v učebních oborech však tak výrazný nebyl, protože do středních škol přicházejí čím dál silnější ročníky. Loni do učebních oborů nastoupilo 30 199 žáků, což je „pouze“ o 308 míň než o rok dříve.
Přijatých do maturitních oborů středních odborných škol proti tomu podle dat naopak přibylo od roku 2012 o pět procentních bodů na zhruba dvě pětiny. K nárůstu podílu studentů maturitních oborů přispělo asi i to, že školy na jaře 2021 nemusely konat jednotné přijímací zkoušky, čehož jich v odborném vzdělávání využila asi polovina, uvedl institut.
Podíl studujících se v minulých deseti letech změnil i v klasických maturitních oborech středního odborného vzdělávání. Do školního roku 2012/13 klesl na 34,8 procenta, pak postupně rostl až k 37,5 procenta ve školním roce 2019/2020. Po vypuknutí epidemie covidu v roce 2020 množství žáků v maturitních oborech ještě vzrostlo. V minulém školním roce do nich nastoupily dvě pětiny nově přijatých středoškoláků, což představovalo 44 450 žáků. Bylo to o přibližně 4000 víc než rok předtím.
Do učňovských oborů se často hlásí žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Jak s nimi pracovat? Jaká legislativa se na ně vztahuje? Vše prakticky rozebírá měsíčník s portálem Průvodce společným vzděláváním.