Duševní nepohoda u dětí a mladých lidí
Duševní nepohoda u dětí a dospívajících v posledních letech narůstá. Podle WHO až 14 % dětí a dospívajících ve věku 10 až 19 let zažije nějakou formu duševního onemocnění, přičemž polovina prvních příznaků se projeví před 14. rokem věku. Pandemická situace a válka na Ukrajině ještě prohloubily potřebu specializovaných služeb psychosociální podpory a duševního zdraví.
Nejčastější projevy duševní nepohody u žáků
- Výkyvy nálad: smutek, strach, vztek, apatie, podrážděnost, úzkost, deprese.
- Sociální vyhýbání nebo ulpívání: odcizování od přátel nebo naopak nutkavé kontakty.
- Ztráta zájmu: nezájem o oblíbené aktivity.
- Potíže s autoritami: konflikty s učiteli a autoritami.
- Rizikové chování: užívání návykových látek, agrese.
- Problémy se soustředěním: roztržitost, špatné soustředění.
- Zhoršený školní prospěch.
- Problémy se spánkem: nespavost nebo nadměrná spavost.
- Fyzické symptomy: změny váhy, zvracení, bolesti hlavy a břicha.
- Zanedbávání vzhledu nebo nutkavé lpění na vzhledu.
- Nízké sebevědomí.
- Halucinace: vidění či slyšení nereálných věcí.
- Sebepoškozování: sebevražedné myšlenky či tendence.
Krátkodobá vs. dlouhodobá duševní nepohoda
Je důležité rozlišovat mezi krátkodobou nepohodou a rizikem duševní nemoci. Krátkodobá nepohoda může zahrnovat situačně vázaný smutek, stres nebo občasné změny nálad. Vážnější je situace, kdy žák prožívá dlouhodobou beznaděj, derealizaci nebo depersonalizaci.
Duševní nemoci u žáků
Mezi nejčastější duševní nemoci u žáků patří úzkostné poruchy (generalizovaná úzkostná porucha, specifické fobie, panická porucha, obsedantně-kompulzivní porucha, posttraumatická stresová porucha) a deprese. Další diagnózy mohou zahrnovat ADHD, abúzus návykových látek či poruchy přizpůsobení.
Pomoc ve škole
Pro učitele a ředitele je klíčové vědět, jak mohou dětem s duševními onemocněními pomoci. Tyto děti spadají do kategorie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a mají nárok na podpůrná opatření dle vyhlášky č. 27/2016 Sb. Mezi podpůrná opatření patří individuální vzdělávací plány, relaxační pauzy, prodloužený čas na úkoly, podpůrný přístup, podpora asistenta pedagoga a využití silných stránek žáka.
Role školního poradenského pracoviště
Školní poradenské pracoviště hraje důležitou roli v podpoře žáků s duševními onemocněními. Může vytvořit pomocné materiály pro učitele, jako krizový plán, nebo se podílet na vzdělávání pedagogického sboru v oblasti duševních onemocnění.
Co může učitel dělat?
- Zaujměte nehodnoticí stanovisko.
- Vyhněte se moralizování a poučování.
- Nedávejte konkrétní rady, pokud si nejste jistí.
- Nesuďte a nehledejte viníky.
- Naslouchejte jim.
- Nezlehčujte problémy.
- Zajistěte bezpečné prostředí.
- Upozorněte na ohlašovací povinnost.
- Dohodněte se, co bude následovat, a postup dodržte.
- Předejte potřebné kontakty, včetně krizových linek.
Pokud vás zajímá více k problematice duševní nepohody u žáků – výjimečným pomocníkem pro vás bude naše unikátní multimediální publikace, která vám poskytne praktické rady, jak zvládnout akutní projevy studentů a nastavit účinnou podporu přímo ve škole!