Duševní nepohoda u dětí a mladých lidí

Duševní nepohoda u dětí a dospívajících v posledních letech narůstá. Podle WHO až 14 % dětí a dospívajících ve věku 10 až 19 let zažije nějakou formu duševního onemocnění, přičemž polovina prvních příznaků se projeví před 14. rokem věku. Pandemická situace a válka na Ukrajině ještě prohloubily potřebu specializovaných služeb psychosociální podpory a duševního zdraví.

Nejčastější projevy duševní nepohody u žáků

  1. Výkyvy nálad: smutek, strach, vztek, apatie, podrážděnost, úzkost, deprese.
  2. Sociální vyhýbání nebo ulpívání: odcizování od přátel nebo naopak nutkavé kontakty.
  3. Ztráta zájmu: nezájem o oblíbené aktivity.
  4. Potíže s autoritami: konflikty s učiteli a autoritami.
  5. Rizikové chování: užívání návykových látek, agrese.
  6. Problémy se soustředěním: roztržitost, špatné soustředění.
  7. Zhoršený školní prospěch.
  8. Problémy se spánkem: nespavost nebo nadměrná spavost.
  9. Fyzické symptomy: změny váhy, zvracení, bolesti hlavy a břicha.
  10. Zanedbávání vzhledu nebo nutkavé lpění na vzhledu.
  11. Nízké sebevědomí.
  12. Halucinace: vidění či slyšení nereálných věcí.
  13. Sebepoškozování: sebevražedné myšlenky či tendence.

Krátkodobá vs. dlouhodobá duševní nepohoda

Je důležité rozlišovat mezi krátkodobou nepohodou a rizikem duševní nemoci. Krátkodobá nepohoda může zahrnovat situačně vázaný smutek, stres nebo občasné změny nálad. Vážnější je situace, kdy žák prožívá dlouhodobou beznaděj, derealizaci nebo depersonalizaci.

Duševní nemoci u žáků

Mezi nejčastější duševní nemoci u žáků patří úzkostné poruchy (generalizovaná úzkostná porucha, specifické fobie, panická porucha, obsedantně-kompulzivní porucha, posttraumatická stresová porucha) a deprese. Další diagnózy mohou zahrnovat ADHD, abúzus návykových látek či poruchy přizpůsobení.

Pomoc ve škole

Pro učitele a ředitele je klíčové vědět, jak mohou dětem s duševními onemocněními pomoci. Tyto děti spadají do kategorie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a mají nárok na podpůrná opatření dle vyhlášky č. 27/2016 Sb. Mezi podpůrná opatření patří individuální vzdělávací plány, relaxační pauzy, prodloužený čas na úkoly, podpůrný přístup, podpora asistenta pedagoga a využití silných stránek žáka.

Role školního poradenského pracoviště

Školní poradenské pracoviště hraje důležitou roli v podpoře žáků s duševními onemocněními. Může vytvořit pomocné materiály pro učitele, jako krizový plán, nebo se podílet na vzdělávání pedagogického sboru v oblasti duševních onemocnění.

Co může učitel dělat?

  1. Zaujměte nehodnoticí stanovisko.
  2. Vyhněte se moralizování a poučování.
  3. Nedávejte konkrétní rady, pokud si nejste jistí.
  4. Nesuďte a nehledejte viníky.
  5. Naslouchejte jim.
  6. Nezlehčujte problémy.
  7. Zajistěte bezpečné prostředí.
  8. Upozorněte na ohlašovací povinnost.
  9. Dohodněte se, co bude následovat, a postup dodržte.
  10. Předejte potřebné kontakty, včetně krizových linek.

Další články

Jak ochránit firmu před kybernetickými útoky?

Kybernetické útoky se stávají stále sofistikovanějšími a cílenějšími. Každá firma, bez ohledu na velikost nebo odvětví, se může stát obětí...

Hromadné propouštění ve firmách: Jak postupovat a na co si dát pozor

Hromadné propouštění je složitý proces, který může mít zásadní dopad na zaměstnavatele i zaměstnance. Kdy se jedná o hromadné propouštění,...

Excel v roce 2025: strategický nástroj pro profesní i osobní úspěch

Excel již dávno překročil hranice jednoduchého tabulkového procesoru. Dnes je nedílnou součástí pracovního prostředí a nástrojem, který umožňuje efektivní správu...

Změny v BOZP pro rok 2025: Co by měli zaměstnavatelé vědět

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP) je klíčovým tématem pro každého zaměstnavatele. Rok 2025 přinese důležité změny v legislativě...

GDPR regulace v roce 2025: Co nás čeká

Jaké změny přinese rok 2025 v oblasti GDPR a dalších regulací? Rok 2025 bude významný z hlediska regulací ovlivňujících práci...

ESG reporting: Co musí personalisté vědět o směrnici CSRD?

Evropská směrnice CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) zásadně mění způsob, jakým firmy přistupují k reportingu v oblasti udržitelnosti. Tyto změny...