Duševní nepohoda u dětí a mladých lidí

Duševní nepohoda u dětí a dospívajících v posledních letech narůstá. Podle WHO až 14 % dětí a dospívajících ve věku 10 až 19 let zažije nějakou formu duševního onemocnění, přičemž polovina prvních příznaků se projeví před 14. rokem věku. Pandemická situace a válka na Ukrajině ještě prohloubily potřebu specializovaných služeb psychosociální podpory a duševního zdraví.

Nejčastější projevy duševní nepohody u žáků

  1. Výkyvy nálad: smutek, strach, vztek, apatie, podrážděnost, úzkost, deprese.
  2. Sociální vyhýbání nebo ulpívání: odcizování od přátel nebo naopak nutkavé kontakty.
  3. Ztráta zájmu: nezájem o oblíbené aktivity.
  4. Potíže s autoritami: konflikty s učiteli a autoritami.
  5. Rizikové chování: užívání návykových látek, agrese.
  6. Problémy se soustředěním: roztržitost, špatné soustředění.
  7. Zhoršený školní prospěch.
  8. Problémy se spánkem: nespavost nebo nadměrná spavost.
  9. Fyzické symptomy: změny váhy, zvracení, bolesti hlavy a břicha.
  10. Zanedbávání vzhledu nebo nutkavé lpění na vzhledu.
  11. Nízké sebevědomí.
  12. Halucinace: vidění či slyšení nereálných věcí.
  13. Sebepoškozování: sebevražedné myšlenky či tendence.

Krátkodobá vs. dlouhodobá duševní nepohoda

Je důležité rozlišovat mezi krátkodobou nepohodou a rizikem duševní nemoci. Krátkodobá nepohoda může zahrnovat situačně vázaný smutek, stres nebo občasné změny nálad. Vážnější je situace, kdy žák prožívá dlouhodobou beznaděj, derealizaci nebo depersonalizaci.

Duševní nemoci u žáků

Mezi nejčastější duševní nemoci u žáků patří úzkostné poruchy (generalizovaná úzkostná porucha, specifické fobie, panická porucha, obsedantně-kompulzivní porucha, posttraumatická stresová porucha) a deprese. Další diagnózy mohou zahrnovat ADHD, abúzus návykových látek či poruchy přizpůsobení.

Pomoc ve škole

Pro učitele a ředitele je klíčové vědět, jak mohou dětem s duševními onemocněními pomoci. Tyto děti spadají do kategorie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a mají nárok na podpůrná opatření dle vyhlášky č. 27/2016 Sb. Mezi podpůrná opatření patří individuální vzdělávací plány, relaxační pauzy, prodloužený čas na úkoly, podpůrný přístup, podpora asistenta pedagoga a využití silných stránek žáka.

Role školního poradenského pracoviště

Školní poradenské pracoviště hraje důležitou roli v podpoře žáků s duševními onemocněními. Může vytvořit pomocné materiály pro učitele, jako krizový plán, nebo se podílet na vzdělávání pedagogického sboru v oblasti duševních onemocnění.

Co může učitel dělat?

  1. Zaujměte nehodnoticí stanovisko.
  2. Vyhněte se moralizování a poučování.
  3. Nedávejte konkrétní rady, pokud si nejste jistí.
  4. Nesuďte a nehledejte viníky.
  5. Naslouchejte jim.
  6. Nezlehčujte problémy.
  7. Zajistěte bezpečné prostředí.
  8. Upozorněte na ohlašovací povinnost.
  9. Dohodněte se, co bude následovat, a postup dodržte.
  10. Předejte potřebné kontakty, včetně krizových linek.

Další články

Co přináší Šablony II pro mateřské školy: Kompletní průvodce a tipy k žádosti

Objevte, jak Šablony II pomáhají mateřským školám s inkluzí, vzděláváním pedagogů a inovacemi. Praktické informace o změnách, aktivitách a podání...

Jak nastavit hodnoticí kritéria ve veřejných zakázkách malého rozsahu (VZMR)?

Hodnocení nabídek ve veřejných zakázkách malého rozsahu (VZMR) je klíčovou částí výběrového řízení, která rozhoduje o výběru nejvhodnějšího dodavatele. Zadavatelé...

Hybridní model práce: Jak ovlivňuje psychické zdraví zaměstnanců a jak jej efektivně zavést

Hybridní model práce – trend, který mění pracovní svět Hybridní model práce, kombinující práci z kanceláře a z domova, se...

Kontroly České školní inspekce ve školním roce 2024/2025: Co čeká školy

Česká školní inspekce (ČŠI) pokračuje ve školním roce 2024/2025 ve své inspekční činnosti a přináší několik novinek, které mají za...

Novela zákona o inspekci práce 2025: Nové pravomoci kontrolorů, kontroly nelegální práce a přísnější sankce

Úvod do změn v inspekci práce a kontrolách zaměstnavatelů V roce 2025 přináší novela zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci...

Duševní zdraví na pracovišti: Proč je klíčové pro produktivitu a inovace?

Jak pečovat o duševní zdraví zaměstnanců a zároveň zvýšit produktivitu firmy? Jak vytvořit tým plný spokojených a motivovaných lidí, kteří...