Logo AIVD
Vzdělávací kurz

Certifikovaný specialista na spisovou službu v roce 2025

Nabitý kurz od příjmu dokumentů až po skartační řízení

Termín: 19. 5. 2025 - 20. 5. 2025
Místo konání: Praha

Máte na starosti kromě jiné pracovní náplně také výkon spisové služby? Nestíháte se zorientovat v nepřehledných povinnostech a požadavcích, a tak děláte jen to nejnutnější? Kontroly tento důvod nezajímá a rozdávají tučné pokuty, a proto musíte stejně jako ostatní původci vést spisovou službu se všemi zákonnými náležitostmi. Nezoufejte, právě pro vás jsme připravili speciální vzdělávací kurz, díky kterému si uděláte konečně jasno!

13 990  12 591 

Přihlaste se do 19. 3. 2025 a získáte slevu 10 %!


Cíl vzdělávacího kurzu

Spisová služba je povinnou součástí každé organizace. Dokumenty, které v ní obíhají, mají právní, ekonomickou a často také historickou hodnotu. V praxi však spisová služba dost často nefunguje – ať už z důvodu podcenění, či zahlcení pracovníků „důležitějšími úkoly“, než je spisová služba.

Na tento prohřešek proti zákonu si v poslední době posvicují kontroloři a rozdávají tučné pokuty. Proto je důležité, aby všichni původci dokázali vést spisovou službu bez chybičky! Je v lidských silách sledovat množství právních předpisů a prováděcích vyhlášek a implementovat je do praxe? Kde má původce hledat další informace pod návalem dokumentů, kterými jsou obce, školy a další úřady zahlcovány? Poznejte aktuální legislativu, zaručené postupy, rady a tipy od metodičky spisové služby!

Proč absolvovat vzdělávací kurz Certifikovaný specialista na spisovou službu:

  • zjistíte, jak klasifikovat dokumenty podle skartačních lhůt
  • hravě zvládnete listinné i elektronické skartační řízení
  • budete umět provést konverzi dokumentů do správného výstupního formátu
  • zefektivníte proces vedení spisové služby a ušetříte čas i peníze
  • poradíte si s vedením hybridních spisů
  • ovládnete zacházení s datovou schránkou
  • zvládnete podepisovat a pečetit dokumenty dle eIDAS
  • získáte jistotu, že vám nehrozí žádná pokuta v případě kontroly

Detailní program kurzu naleznete zde.

Komu je kurz určen

Kurz je určen všem původcům, kteří zajišťují výkon i vedení spisové služby. Jedná se zejména o spisové pracovníky, metodiky spisové služby, tajemníky, ředitele, referenty, asistentky, sekretářky, účetní, IT techniky a všechny vedoucí pracovníky.

Další informace

Jako účastník kurzu obdržíte OSVĚDČENÍ o jeho absolvování. Tento certifikát můžete využít ve svém CV v části o odborném vzdělávání. V ceně kurzu jsou také výukové materiály k jednotlivým modulům, nahrávky školení, realizace a vyhodnocení závěrečného testu. K získání osvědčení je zapotřebí zodpovědět správně alespoň 70 % otázek v závěrečném testu.

Podrobný program kurzu

1. MODUL: Seminář (19. 5. 2025, 9:00-15:00)

  • Zásadní legislativní změny posledních let
  • Základní povinnosti původců
    • Základní pojmy spisové služby
    • Rozdělení původců dokumentů a jejich povinnosti
    • Právní předpisy, jejich novely a legislativní změny týkající se správy dokumentů v souvislosti s další elektronizací postupů OV
    • Národní standard pro elektronické systémy spisové služby
    • Bezpečnost informací a osobních údajů (GDPR)
    • Spisový řád a jeho náležitosti, zejm. spisový a skartační řád
  • Příjem, doručování a evidence dokumentů
    • Příjem, doručování, označování a evidence listinných dokumentů
    • Příjem, doručování a evidence elektronických dokumentů, vč. ověřování autentizačních prvků dokumentů v digitální podobě
    • Převody dokumentů v analogové i digitální  podobě (autorizovaná konverze, převod podle § 69a, změna datového formátu)
    • Zabezpečení důvěryhodnosti dokumentů v digitální podobě v průběhu celého jejich životního cyklu
    • Vedení jmenných rejstříků
    • Evidence dokumentů v samostatných evidencích dokumentů
  • Vyřizování dokumentů a spisů
    • Oběh dokumentů v organizaci
    • Vyřizování dokumentů, tvorba a evidence spisu
    • Vyhotovování dokumentů – náležitosti, stejnopisy, prvopisy, druhopisy, kopie
    • Práce s dokumenty v digitální podobě – opatřování autentizačními prvky (elektronický podpis, elektronická pečeť, kvalifikované časové razítko), výstupní datové formáty, vyznačování nabytí právní moci atd.
    • Odesílání dokumentů v listinné i digitální podobě – datovou schránkou, elektronickou výpravnou, hybridní poštou atd.
    • Vyřízení dokumentů, vyřízení a uzavření spisu – kontrola metadat, kompletace spisu atd.
  • Samostudium

2. MODUL: Seminář (20. 5. 2025, 9:00-15:00)

  • Ukládání dokumentů
    • Ukládání dokumentů v analogové podobě
    • Požadavky na stavebně-technický stav spisoven
    • Ukládání dokumentů v digitální podobě
    • Spisová rozluka
  • Vyřazování dokumentů a výběr archiválií
    • Příprava skartačního řízení – vyřazování dokumentů v analogové i digitální podobě
    • Průběh elektronického skartačního řízení
    • Skartační řízení na základě trvalého skartačního souhlasu
    • Výběr archiválií z informačního systému
  • Jak provést kontrolu výkonu spisové služby
  • Jak se připravit na přechod vedení spisové služby v elektronickém systému
  • Samostudium
  • Prostor pro individuální konzultace

3. MODUL: Samostudium (21. 5. 2025)

4. MODUL: Závěrečný test s výběrem odpovědí (do 31. 5. 2025)

PhDr. Jana Schwallerová

PhDr. Jana Schwallerová vystudovala historii, archivnictví a pomocné vědy historické na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 1999 pracuje v Archivu hlavního města Prahy (mezi lety 1999–2002 jako odborná archivářka, od roku 2002 dosud jako metodička spisové služby). Lektorsky se podílí na zajištění kurzů spisové služby na Magistrátu hlavního města Prahy.

Praha

Informace k místu konání vám včas zašleme e-mailem.


Také doporučujeme