Logo AIVD
Multimediální publikace

Změny ve správním řízení ve škole v roce 2024

Nové povinnosti ředitele a aktuální postupy pro jejich úspěšné plnění

Orientujete se ve svých povinnostech během správního řízení? Víte, k jakým změnám v přijímacím řízení došlo v roce 2024? Jak postupovat při přijímacím řízení, zahájení správního řízení nebo odvolacím řízení? Jak správně používat razítka či evidovat dokumenty v souladu s GDPR? Nabízíme pomocnou ruku! Připravili jsme komplexní a snadno použitelnou publikaci, která vás provede veškerými povinnostmi ředitele. Chraňte sebe a svou školu před pochybením a následným udělením sankce.

3 290 

bez DPH a expedičních nákladů.


Popis publikace

Ředitelům škol často chybí důležité znalosti v jejich kompetencích a povinnostech v oblasti správního řízení a vedení spisové služby. Zvláště pokud byli rekrutováni z pozic řadových pedagogů a nestudovali školský management, musí se v této nesnadné a rizikové problematice zorientovat „za pochodu“. V případě pochybení totiž ředitel vystavuje jak sebe, tak školu nejen postihům ze strany ČŠI, ale i možnému střetu s rodiči, například při nesprávném rozhodnutí o přijetí/vyloučení žáka.

Proto ředitelům pomůže aktuální, komplexní a zároveň přehledná publikace, která shrnuje veškeré jejich povinnosti spojené se správní řízením a spisovou službou. Srozumitelně doporučuje správné postupy a také upozorňuje na nejčastější chyby v praxi, kterých se musí vyvarovat. Navíc přináší užitečné editovatelné vzory ke správnímu řízení v elektronické podobě.

Seznamte se s podrobným obsahem složky.

Výhody publikace

Díky publikaci získají ředitelé všech typů škol podklady, které jim umožní:

  • důsledně uplatňovat své povinnosti,
  • mít vždy jasno v postupech správního řízení (zahájení, průběh, přerušení, ukončení řízení) a znát jejich rizika.

Praktická podoba A4 šanonu přitom umožňuje, aby do ní mohl ředitel školy ukládat vlastní poznámky a veškeré související dokumenty (vzory, komunikaci atd.) a vše zůstalo trvale a přehledně uložené na jednom místě.

Publikace slouží jako:

  • spolehlivý a ucelený zdroj informací a ověřených návodů,
  • příprava na průběh správního řízení ve škole kdykoli v průběhu roku,
  • pomocník v krizové situaci – mj. jako koncepční podklad k obhajobě postupu školy apod,
  • přehledná sbírka vzorů, které lze okamžitě využít, upravit a poslat elektronicky či snadno vytisknout.

Komu je publikace určena

Publikace je určena ředitelkám a ředitelům mateřských, základních a středních škol všech zřizovatelů, zařazených v rejstříku MŠMT.

Publikace zahrnuje tištěnou publikaci a přístup na speciální webovou stránku s užitečnými materiály, které využijete ve své praxi.

Obsah publikace:

1) Správní řízení od A do Z

  • Zásadní právní předpisy při rozhodování ředitele školy a školského zařízení
  • Orgány vykonávající státní správu ve škole a jejich kompetence
  • Oprávněná úřední osoba
  • Věcná a místní příslušnost
  • Zásady činnosti správních orgánů a jejich aplikace v oblasti školství
  • Princip subsidiarity správního řádu vůči školskému zákonu

2) Postup správního řízení

  • Postup před zahájením správního řízení
  • Zahájení správního řízení
  • Účastníci řízení a jejich zastoupení
  • Úkony účastníků řízení
  • Založení spisu a zásady jeho vedení
  • Průběh správního řízení
  • Předběžná otázka
  • Nahlížení do spisu
  • Přerušení správního řízení
  • Zastavení správního řízení
  • Náležitosti rozhodnutí/usnesení
  • Oznamování rozhodnutí
  • Doručování dokumentů a jeho zásady
  • Lhůty pro vydání rozhodnutí
  • Lhůty a počítání času
  • Vlastnosti rozhodnutí
  • Odvolací řízení v oblasti školství/autoremedura

3) Správní řízení v kontextu se spisovou službou

  • Evidence dokumentů
  • Tvorba spisu
  • Tvorba vlastních dokumentů
  • Podepisování dokumentů a užívání razítek
  • Vyřizování dokumentů a uzavření spisu
  • Odesílání dokumentů
  • Ukládání správních spisů

4) Správní řízení v mateřské škole

  • Přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání
  • Ukončení předškolního vzdělávání
  • Ukončení individuálního vzdělávání dítěte

5) Správní řízení na základní škole

  • Přijetí k základnímu vzdělávání
  • Zamítnutí žádosti o odklad povinné školní docházky
  • Zařazení dítěte do přípravné třídy základní školy nebo do přípravného stupně základní školy speciální
  • Povolení a ukončení individuálního vzdělávání žáka
  • Přestup žáka
  • Převedení žáka do odpovídajícího ročníku základní školy
  • Převedení žáka do jiného vzdělávacího programu
  • Zamítnutí žádosti o povolení individuálního vzdělávacího plánu
  • Zamítnutí žádosti o povolení pokračování v základním vzdělávání
  • Zamítnutí žádosti o pokračování v základním vzdělávání
  • Zamítnutí žádosti o přeřazení žáka nebo studenta do vyššího ročníku

6) Správní řízení na střední a vyšší odborné škole

  • Přijetí ke vzdělávání ve střední škole
  • Specifika přijetí ke vzdělávání na konzervatoři
  • Specifika přijetí ke vzdělávání na vyšší odborné škole
  • Zamítnutí žádosti o přestup, změnu oboru vzdělání
  • přerušení vzdělávání a opakování ročníku
  • Zamítnutí žádosti o uznání dosaženého vzdělání
  • Podmíněné vyloučení a vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení

7) Nejčastější chyby v rozhodování ředitele školy a školského zařízení

  • Nedostatečné náležitosti rozhodnutí
  • Účastníkovi řízení nebyla dána možnost vyjádřit se k podkladům před vydáním rozhodnutí
  • Nesprávné doručování
  • Nesprávné poučení účastníka řízení
  • Nesprávné datum zahájení správního řízení
  • Chybně uvedené datum nabytí právní moci rozhodnutí

Publikace zahrnuje i speciální webovou stránku se vzorovou dokumentací:

  • přijetí žáka,
  • odvolání,
  • datové schránky ve školách,
  • maturitní zkoušky
  • a další.

RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA

Odborná lektorka kurzů na téma spisové služby, datových schránek a správního řádu. Mnoho let pracovala jako odborná referentka Odboru školství, mládeže a sportu Krajského úřadu Středočeského kraje a metodička spisové služby a datových schránek. V současné době se specializuje na vedení spisové služby ve školách. Působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, zároveň pravidelně publikuje ve školských časopisech. Má pedagogické, přírodovědné a manažerské vzdělání. Byla lektorkou projektu vzdělávání „eGovernment ve Středočeském kraji“ a garantem oblasti elektronická spisová služba v rámci pracovní skupiny projektu „Rozvoj eGovernmentu ve Středočeském kraji“.

Také doporučujeme