Nový postup atestace eSSL

Ministerstvo vnitra ČR vydalo nový závazný postup pro atestaci elektronických systémů spisové služby (eSSL). Od 1. 7. 2025 platí plošný zákaz nabízení nebo dodávání neatestovaných eSSL veřejnoprávním původcům. Dodavatelé eSSL ale nejsou jakkoliv omezováni v nabízení či dodávání neatestovaných eSSL jiným subjektům. Pravidla se týkají všech dodavatelů systémů, které slouží k vedení a správě spisové služby v elektronické podobě, a stanovují jednotný rámec pro provádění atestací i požadavky na atestační proces, správu komunikace a odpovědnosti jednotlivých stran.

Atestace eSSL už jen u ČAS

Atestace elektronického systému spisové služby je povinná pro všechny subjekty, které systém vyvíjejí či dodávají. Nově je jediným povoleným atestačním střediskem Česká agentura pro standardizaci. Atestační středisko zajišťuje celý proces, od přijetí objednávky až po vydání či zneplatnění atestu. Komunikace s agenturou probíhá primárně prostřednictvím datové schránky, případně e-mailem. Všechny dokumenty a žádosti musí být jasně označeny „ATESTACE ESSL“.

Průběh atestace

Objednávku provádí objednatel na předepsaném formuláři, dostupném na webu agentury. Ke spuštění atestačního procesu je také potřeba úhrada poplatku za atestaci. Atestační proces probíhá v prostředí zvoleném podle možností zákazníka (virtualizované prostředí agentury, vlastní hardware objednatele nebo schválené cloudové prostředí). Před instalací eSSL připraví objednatel také potřebnou dokumentaci, a v případě potřeby může využít technickou podporu agentury.

Agentura následně provede detailní ověření systému prostřednictvím definovaných testovacích scénářů, které vycházejí ze zákonných a standardizačních požadavků a prověřují klíčové funkce eSSL. Poslední verze scénářů vyšla 15. 9. 2025.

Pokud nejsou všechny scénáře vyhodnoceny jako vyhovující, je možné po opravě chyby testování opakovat. Pokud ani opakované testy neprokáží splnění, bude atestace ukončena bez vydání atestu.

Platnost atestu a aktualizace

Úspěšně atestovaný systém získává atest s platností na dva roky od data vydání. V průběhu této doby může být na pokyn Ministerstva vnitra ČR provedena revize atestu, například v návaznosti na změnu legislativy nebo standardů. Pokud by při revizi byly zjištěny zásadní nesrovnalosti či nesplnění podmínek, může být atest zneplatněn. Naopak, pokud systém požadavky splní i při revizi, atest zůstává v platnosti beze změny. Celý proces je provázen důslednou dokumentací. Agentura vede atestační spis včetně testovací dokumentace po dobu nejméně tří let.

Nový postup atestace ruší dosud platná pravidla vyhlášená v roce 2023. Díky těmto novým pravidlům by měl být celý proces pro všechny zúčastněné jednoznačnější, transparentnější a také lépe vymahatelný v praxi.

MV ČR doporučuje všem správcům spisové služby, dodavatelům i zadavatelům, aby se s novým postupem detailně seznámili a přípravu svých systémů i dokumentace zahájili s dostatečným předstihem. K tomu můžete využít i tradiční podzimní konferenci o spisové službě, která se koná už 20. 10. 2025 v Praze!

Další články

Ministerstvo vnitra aktualizovalo metodiky k ochraně měkkých cílů

Ochrana veřejně přístupných míst není jednorázový úkol, ale proces, který vyžaduje spolupráci státu, samospráv i samotných provozovatelů. Ministerstvo vnitra ČR...

Revoluce v účetnictví: povinná digitalizace a zákaz faktur v PDF?

Do pár let čeká všechny firmy v EU povinná elektronická fakturace a digitální reporting. Změny slibují jednodušší administrativu i lepší...

Legislativní noviny právě vyšly

Dovolujeme si vás upozornit, že právě teď startují desítky obřích legislativních změn pro firmy, veřejnou správu i školy, které mění...

Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: Tisíce českých firem čeká nový režim

Hned dvě bouřlivé novely školského zákona poznamenají nadcházející školní rok. Zásadní změny pro školy budou účinné již od 1. září...

Velké změny zasáhnou nový školní rok 2025/2026

Hned dvě bouřlivé novely školského zákona poznamenají nadcházející školní rok. Zásadní změny pro školy budou účinné již od 1. září...

Pracovní úrazy od palbou změn: Hlášení a evidence nově pouze elektronicky

Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje další digitalizační krok. Od 1. ledna 2026 budou zaměstnavatelé povinni hlásit pracovní úrazy výhradně...