Aktuální rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)
Musí se zadavatel zabývat tím, proč účastník nereagoval na žádost o objasnění z nabídky? Má zadavatel povinnost předkládat stěžovateli důkazy svých tvrzení v rozhodnutí o námitkách?
Následující výběr z aktuální rozhodovací praxe ÚOHS poskytuje cenné odpovědi a přehled důležitých právních interpretací, které mohou zadavatelům a dodavatelům pomoci lépe porozumět požadavkům a povinnostem při zadávání veřejných zakázek.
§ 46 odst. 1 a § 48 odst. 2 písm. b) ZZVZ – Kontrola otevření žádosti o objasnění
ÚOHS-S0723/2023/VZ:
- Zadavatel nemá povinnost kontrolovat, zda účastník otevřel žádost o objasnění.
- Navrhovatel tvrdil, že technická závada zabránila přečtení zprávy. Provozovatel elektronického nástroje však potvrdil, že navrhovatel deaktivoval e-mailové notifikace.
- Zadavatel není povinen zkoumat, proč účastník nereagoval na žádost o objasnění. Může předpokládat, že dodavatel ztratil zájem o veřejnou zakázku.
§ 48 odst. 2 písm. c) ZZVZ – Vyloučení za nepravdivé údaje
ÚOHS-R0133/2023/VZ:
- Nepravdivý údaj v nabídce může ovlivnit hodnocení, i když nezmění pořadí nabídek.
- Zadavatel nemusí zkoumat všechny nabídky, aby zjistil, zda nepravdivý údaj změnil jejich pořadí. Postačí, že údaj mohl ovlivnit jakoukoliv dílčí hodnotu v hodnocení.
§ 73 odst. 6 a § 79 odst. 1 písm. c) a d) ZZVZ – Nepřiměřenost požadavku
ÚOHS-S0761/2023/VZ:
- Požadavek na zkušenost hlavního stavbyvedoucího s metodou Design & Build nebyl přiměřený.
- Hlavní stavbyvedoucí nemusí významně přispívat k tvorbě projektové dokumentace.
- Požadavek neměl relevantní vazbu na předmět veřejné zakázky.
§ 61 odst. 8 ZZVZ – Důvodný předpoklad jednání o předběžných nabídkách
ÚOHS-R0163/2023/VZ:
- Zadavatel může vyhradit právo nejednat o předběžných nabídkách, ale musí respektovat základní zásady veřejné zakázky.
- Odpovědi zadavatele vzbudily důvodné očekávání, že se o předběžných nabídkách bude jednat, i přes výhradu v zadávací dokumentaci.
§ 83 ZZVZ – Podíl poddodavatele na realizaci veřejné zakázky
ÚOHS-R0170/2023/VZ:
- Podíl poddodavatele na veřejné zakázce musí přiměřeně odpovídat rozsahu a obsahu prokázané technické kvalifikace.
- Nepřiměřený požadavek zadavatele na minimální hodnotu referenční zakázky byl považován za nevhodný.
§ 138 odst. 1 ZZVZ – Podmínky pro použití dynamického nákupního systému (DNS)
ÚOHS-R0157/2023/VZ:
- DNS je legitimní a zákonem upravený postup, který umožňuje přístup nových dodavatelů.
- Restriktivní výklad je vhodný pouze tam, kde aplikace výjimky může vést k postupu mimo veřejnou zakázku.
§ 228 odst. 2 ZZVZ – Výpis z Seznamu kvalifikovaných dodavatelů (SKD)
ÚOHS-S0328/2023/VZ:
- Zadavatel nemusí přijmout výpis z SKD, pokud ví, že došlo k vyřazení poddodavatele z SKD.
- Není povinen akceptovat výpis z SKD jako prokázání základní a profesní způsobilosti, pokud poddodavatel není v SKD zapsán.
§ 245 odst. 1 ZZVZ – Předkládání důkazů v rozhodnutí o námitkách
ÚOHS-R0162/2023/VZ:
- Zadavatel nemusí předkládat důkazy svých tvrzení v rozhodnutí o námitkách.
- Stačí, aby rozhodnutí o námitkách bylo podrobné a srozumitelné.
Veřejné zakázky v praxi
Nejčtenější časopis pro zadavatele a dodavatele VZ