Aktuální rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)

Musí se zadavatel zabývat tím, proč účastník nereagoval na žádost o objasnění z nabídky? Má zadavatel povinnost předkládat stěžovateli důkazy svých tvrzení v rozhodnutí o námitkách?

Následující výběr z aktuální rozhodovací praxe ÚOHS poskytuje cenné odpovědi a přehled důležitých právních interpretací, které mohou zadavatelům a dodavatelům pomoci lépe porozumět požadavkům a povinnostem při zadávání veřejných zakázek.

§ 46 odst. 1 a § 48 odst. 2 písm. b) ZZVZ – Kontrola otevření žádosti o objasnění

ÚOHS-S0723/2023/VZ:

  • Zadavatel nemá povinnost kontrolovat, zda účastník otevřel žádost o objasnění.
  • Navrhovatel tvrdil, že technická závada zabránila přečtení zprávy. Provozovatel elektronického nástroje však potvrdil, že navrhovatel deaktivoval e-mailové notifikace.
  • Zadavatel není povinen zkoumat, proč účastník nereagoval na žádost o objasnění. Může předpokládat, že dodavatel ztratil zájem o veřejnou zakázku.

§ 48 odst. 2 písm. c) ZZVZ – Vyloučení za nepravdivé údaje

ÚOHS-R0133/2023/VZ:

  • Nepravdivý údaj v nabídce může ovlivnit hodnocení, i když nezmění pořadí nabídek.
  • Zadavatel nemusí zkoumat všechny nabídky, aby zjistil, zda nepravdivý údaj změnil jejich pořadí. Postačí, že údaj mohl ovlivnit jakoukoliv dílčí hodnotu v hodnocení.

§ 73 odst. 6 a § 79 odst. 1 písm. c) a d) ZZVZ – Nepřiměřenost požadavku

ÚOHS-S0761/2023/VZ:

  • Požadavek na zkušenost hlavního stavbyvedoucího s metodou Design & Build nebyl přiměřený.
  • Hlavní stavbyvedoucí nemusí významně přispívat k tvorbě projektové dokumentace.
  • Požadavek neměl relevantní vazbu na předmět veřejné zakázky.

§ 61 odst. 8 ZZVZ – Důvodný předpoklad jednání o předběžných nabídkách

ÚOHS-R0163/2023/VZ:

  • Zadavatel může vyhradit právo nejednat o předběžných nabídkách, ale musí respektovat základní zásady veřejné zakázky.
  • Odpovědi zadavatele vzbudily důvodné očekávání, že se o předběžných nabídkách bude jednat, i přes výhradu v zadávací dokumentaci.

§ 83 ZZVZ – Podíl poddodavatele na realizaci veřejné zakázky

ÚOHS-R0170/2023/VZ:

  • Podíl poddodavatele na veřejné zakázce musí přiměřeně odpovídat rozsahu a obsahu prokázané technické kvalifikace.
  • Nepřiměřený požadavek zadavatele na minimální hodnotu referenční zakázky byl považován za nevhodný.

§ 138 odst. 1 ZZVZ – Podmínky pro použití dynamického nákupního systému (DNS)

ÚOHS-R0157/2023/VZ:

  • DNS je legitimní a zákonem upravený postup, který umožňuje přístup nových dodavatelů.
  • Restriktivní výklad je vhodný pouze tam, kde aplikace výjimky může vést k postupu mimo veřejnou zakázku.

§ 228 odst. 2 ZZVZ – Výpis z Seznamu kvalifikovaných dodavatelů (SKD)

ÚOHS-S0328/2023/VZ:

  • Zadavatel nemusí přijmout výpis z SKD, pokud ví, že došlo k vyřazení poddodavatele z SKD.
  • Není povinen akceptovat výpis z SKD jako prokázání základní a profesní způsobilosti, pokud poddodavatel není v SKD zapsán.

§ 245 odst. 1 ZZVZ – Předkládání důkazů v rozhodnutí o námitkách

ÚOHS-R0162/2023/VZ:

  • Zadavatel nemusí předkládat důkazy svých tvrzení v rozhodnutí o námitkách.
  • Stačí, aby rozhodnutí o námitkách bylo podrobné a srozumitelné.

Veřejné zakázky v praxi

Další články

Spisový řád a vedení spisové služby ve škole: Co musí každá škola vědět

Povinnosti škol v oblasti vedení spisové služby a zpracování školních dokumentů jsou přesně stanoveny archivním zákonem. Každá škola musí mít...

GDPR 2.0: Evropská komise plánuje zjednodušení ochrany osobních údajů

Evropská unie čelí rostoucí kritice za nadměrnou regulaci, zejména v oblasti digitální ekonomiky, ochrany osobních údajů, udržitelnosti a technologických investic....

Velká novela školského zákona přináší zásadní změny od školního roku 2025/2026

Poslanecká sněmovna schválila 28. května 2025 velkou novelu školského zákona, která zavádí řadu klíčových změn ve fungování škol a školských...

Interní směrnice a školská dokumentace: Proč jsou klíčové pro efektivní řízení školy

Interní směrnice představují základní pilíř každé školy, která chce zajistit efektivní řízení školy, právní soulad a transparentní fungování. Správně nastavené...

Zákon o kyberbezpečnosti: Jak se připravit na nové povinnosti ve vaší firmě

Poslanecká sněmovna schválila 25. dubna nový zákon o kybernetické bezpečnosti (NZKB), který významně mění pravidla a povinnosti pro firmy i...

Zákaz kotlů 1. a 2. emisní třídy od roku 2024: Co musí domácnosti a firmy udělat v roce 2025?

V roce 2025 se zákaz kotlů emisní třídy 1 a 2 dotkne tisíců domácností, chalup, firem i provozoven. Pokud ještě...