Když dítě ubližuje samo sobě: První pomoc při sebepoškozování
Počty dospívajících, kteří za sebou mají zkušenost se sebepoškozováním, statisticky rostou. Různé formy sebepoškozování se objevují také u malých dětí nebo dospělých. Jak jim můžeme pomoci? Jakou prevenci ve školním prostředí vhodně zvolit? Přinášíme praktické rady a tipy, jak se žáky o sebepoškozování hovořit, i několik cvičení, která s nimi můžete ve škole vyzkoušet.
Co je sebepoškozování?
Sebepoškozováním (automutilací) rozumíme vědomé, záměrné, dobrovolné a opakované zraňování sebe sama – vlastní tělesné tkáně – nebo narušení tělesné integrity bez ohledu na zdravotní riziko nebo nebezpečí. Děje se většinou bez záměru zemřít nebo si způsobit smrtelné zranění. Spouštěčem sebepoškozování je silná emoce (zahlcení emocí), za níž často stojí neuspokojená potřeba.
Jaké formy sebepoškozování existují?
Sebepoškozování může být přímé, kdy se jedinec fyzicky zraňuje (např. řezání, pálení, bodání) nebo nepřímé, kdy se podvědomě vystavuje situacím, které ho zraní, poníží nebo traumatizují. Tento problém je často formou komunikace a reakcí na zátěž, typicky u jedinců, kteří mají problém říct si o pomoc.
Rizikové faktory a spouštěče
Mezi nejčastější rizikové faktory patří:
- Emoční labilita
- Zanedbání v rodině
- Necitlivý pedagog
- Šikana ve škole
- Neshody s vrstevníky
Sebepoškozování může mít různé příčiny, jako je nezpracované sexuální trauma, psychotické obtíže nebo rodinné trauma.
Primární prevence
Primární prevenci je vhodné zaměřit na rozvoj sociálních dovedností, asertivní chování, zkvalitnění komunikace a zvládání stresu. Existuje celá škála různých uvolňovacích technik a metod, které jsou popsány například na instagramovém profilu a facebookové stránce Vzkazy na těle.
Jak překonat nutkání k sebepoškozování
Zde je několik tipů, jak překonat nutkání k sebepoškozování:
- Procházka venku, otužování
- Soustředění se na smysly
- Počítání do tisíce
- Kreativní činnosti (kreslení, tanec, psaní)
- Péče o domácího mazlíčka
- Horká vana, studená sprcha
- Vedení deníku emocí
Posilování odolnosti
Resilience, tedy psychická odolnost, je schopnost vzdorovat nepřízni, zvládat nepříznivé situace a překonávat krize. Pro rozvoj této dovednosti je důležitá emoční podpora, budování sebedůvěry a psychohygiena. Budováním své odolnosti posilujeme vnitřní sílu a učíme se starat o své duševní, fyzické i emoční zdraví.
Jak mohou pedagogové pomoci?
Pedagogové by měli situaci nebagatelizovat, ale také se vyvarovat překračování svých kompetencí. Je vhodné odkázat dítě na psychologa či psychiatra a vždy kontaktovat zákonného zástupce dítěte, optimálně s jeho vědomím.
Praktické rady
Několik praktických rad pro pedagogy:
- Zapojit interaktivní programy zaměřené na rozvoj sociálních dovedností
- Poskytovat emoční podporu a budovat sebedůvěru
- Využívat různé uvolňovací techniky a metody
Závěr
Sebepoškozování je závažný problém, který vyžaduje důslednou pozornost a vhodnou prevenci. Identifikace rizikového chování může být klíčová pro efektivní intervence a prevenci. Je důležité poskytovat podporu a pomáhat dětem nalézat zdravé způsoby, jak zvládat náročné situace.
Pokud vás zajímá víc k tomuto tématu doporučujeme jedinečnou multimediální publikaci Žák s psychickým problémy, která slouží jako skvělý a praktický rádce pro učitele, vedení školy a školní psychology.