Nová metodika ÚOOÚ: Jak efektivně provozovat kamerové systémy na pracovišti?

Úřad pro ochranu osobních údajů vydal novou metodiku, která má za cíl pomoci zaměstnavatelům s umístěním a provozováním kamerových systémů na pracovišti. Oprávněný zájem a balanční test hrají klíčovou roli při implementaci těchto systémů a správce musí dodržovat příslušné právní předpisy, včetně GDPR a zákoníku práce.

Kamerové systémy jsou důležitým nástrojem pro zajištění bezpečnosti zaměstnanců a majetku na pracovišti. Avšak mnoho zaměstnavatelů se potýká s problémy v souladu se zákonnými požadavky při implementaci těchto systémů. ÚOOÚ vydal metodiku, která poskytuje správcům (včetně zaměstnavatelů) podrobné pokyny k dodržování legislativy při implementaci kamerových systémů.

Balanční test je klíčovým prvkem hodnocení zákonnosti provozu kamerového systému. ÚOOÚ doporučuje provést důkladné zhodnocení tří aspektů, aby bylo možné určit míru oprávnění pro použití kamerových záznamů. Správce musí dále provést test proporcionality, který zkoumá vhodnost, potřebnost a přiměřenost zpracování osobních údajů.

Podle zákoníku práce mohou zaměstnavatelé používat kamerové systémy pouze za závažných důvodů spočívajících ve zvláštní povaze jejich činnosti. Použití kamerových systémů musí být nezbytné a správce musí minimalizovat sběr a uchovávání osobních údajů.

Nová metodika poskytuje také pokyny ohledně nakládání s osobními údaji, včetně doby uchování záznamů a minimalizace sběru dat. Je důležité, aby zaměstnavatelé pečlivě posoudili všechny aspekty implementace kamerových systémů před jejich nasazením na pracovišti.

Tato metodika je důležitým nástrojem pro správce kamerových systémů, aby mohli provozovat tyto systémy v souladu s platnou legislativou a ochránit tak práva svých zaměstnanců i bezpečnost pracoviště.

Pokud chcete vědět víc, máme pro vás připraveno živé vysílání, které se uskuteční 27. 5. 2024, a které vám objasní veškeré změny a novinky!

Další články

Jak nastavit hodnoticí kritéria ve veřejných zakázkách malého rozsahu (VZMR)?

Hodnocení nabídek ve veřejných zakázkách malého rozsahu (VZMR) je klíčovou částí výběrového řízení, která rozhoduje o výběru nejvhodnějšího dodavatele. Zadavatelé...

Hybridní model práce: Jak ovlivňuje psychické zdraví zaměstnanců a jak jej efektivně zavést

Hybridní model práce – trend, který mění pracovní svět Hybridní model práce, kombinující práci z kanceláře a z domova, se...

Kontroly České školní inspekce ve školním roce 2024/2025: Co čeká školy

Česká školní inspekce (ČŠI) pokračuje ve školním roce 2024/2025 ve své inspekční činnosti a přináší několik novinek, které mají za...

Novela zákona o inspekci práce 2025: Nové pravomoci kontrolorů, kontroly nelegální práce a přísnější sankce

Úvod do změn v inspekci práce a kontrolách zaměstnavatelů V roce 2025 přináší novela zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci...

Duševní zdraví na pracovišti: Proč je klíčové pro produktivitu a inovace?

Jak pečovat o duševní zdraví zaměstnanců a zároveň zvýšit produktivitu firmy? Jak vytvořit tým plný spokojených a motivovaných lidí, kteří...

Datové schránky ve spisové službě: Co se mění?

Rostoucí počet uživatelů datových schránek Od začátku roku 2023 došlo k výraznému nárůstu počtu datových schránek mezi podnikajícími fyzickými osobami....