Velké změny ve financování asistentů pedagoga na obzoru! Co obnáší?
Současný systém, kdy je asistent přidělen konkrétnímu žákovi v rámci podpůrných opatření, podle MŠMT nedává školám, asistentům ani žákům jistotu a stabilitu. Často je asistent pedagoga, který by měl sekundovat učiteli a pomáhat všem žákům ve třídě, mylně zaměňován s osobním asistentem žáka. Zároveň je aktuální nastavení systému poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami spojeno s vysokou administrativní zátěží. To vše by měla novela změnit.
Nový model financování by měl fungovat na základě maximální týdenní míry hodin přímé pedagogické činnosti zabezpečované asistentem pedagoga, tzv. PHAmax. „Model bude nastaven na základě počtu běžných tříd v základní škole a jejich průměrné naplněnosti. Dále bude zohledňovat počet tříd prvních až třetích ročníků, podíl žáků se třetím stupněm podpůrných opatření a počet tříd, v nichž se vzdělávají žáci se čtvrtým či pátým stupněm podpůrných opatření,“ uvádí ministerstvo.
Pro školní družiny bude PHAmax stanoveno na základě počtu účastníků školní družiny se speciálními vzdělávacími potřebami třetího až pátého stupně podpůrných opatření. „PHAmax bude nastaveno tak, aby co nejvíce zohlednilo současný stav asistentů pedagoga ve školách a školních družinách a zároveň zohlednilo i vyšší potřebu asistenta pedagoga ve třídách, kde se vzdělávají žáci s vyšším stupněm podpory (čtvrtým a pátým),“ dodalo ministerstvo. Školská poradenská zařízení se nadále budou zabývat diagnostikou žáků a nastavením stupňů podpůrných opatření. „K financování personální podpory asistenta pedagoga využije ředitel školy počet hodin pedagogické práce / přímé pedagogické činnosti financovaný ze státního rozpočtu,“ uvedlo ministerstvo.
Zajímá vás problematika dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami? Potřebujete vědět, jaká legislativa se vztahuje na asistenty pedagoga a společné vzdělávání? Vše prakticky rozebírá měsíčník s portálem Průvodce společným vzděláváním.