Co vyplynulo ze společné diskuse ke vzdělávání osob se zdravotním postižením?

Jedním z významných projednávaných bodů bylo nastavení společné cesty k řešení praktických problémů, jakým je například zajištění speciálních zdravotnických úkonů u dětí, žáků a studentů v době vyučování, např. podávání inzulinu u malých diabetiků. Ministryně se chystá svolat meziresortní jednání s MZ ČR. Jejím cílem je vyřešit problematickou situaci tak, aby tyto úkony mohl provádět profesionální zdravotnický personál a aby zároveň byly hrazeny z veřejného zdravotního pojištění.

 

Ministryně školství a vedení NRZP ČR se shodly na těchto zásadních bodech:

1. Společné vzdělávání je přirozenou formou vzdělávání a soužití osob se zdravotním postižením s ostatní populací.

2. Veškeré vzdělávání má být realizováno tak, aby každý žák mohl dosáhnout svých limitů, které má od přírody.

3. Každému žáku, hendikepovanému či talentovanému, musí být umožněno postupovat při vzdělávání a osobnostním rozvoji svým tempem a podle své vnitřní síly.

4. Komunita osob se zdravotním postižením představuje široké spektrum typů zdravotního postižení a každé zdravotní postižení má svoje specifické vzdělávací potřeby a proto vnímá potřebnost existence speciálních škol jako integrální součást vzdělávacího systému.

5. Začleňování žáků do speciálních škol se musí dít s náležitým citem a smyslem pro míru věcí a v úzké součinnosti s rodiči žáků, pedagogicko-psychologickými poradnami a speciálními pedagogickými centry.

6. Je nezbytné věnovat maximální pozornost výchově pedagogické i rodičovské veřejnosti k pochopení, že děti se zdravotním postižením jsou jako ostatní děti nositeli všech lidských práv a základních svobod a jejich osobnostní rozvoj se má dít na rovnoprávném základě s ostatními dětmi.

7. Společně vyjadřují veřejnou podporu práci těch škol a pedagogů, kteří věnují své úsilí rozvoji vzdělávání všech dětí, včetně dětí se zdravotním postižením.

(Zdroj: www.msmt.cz)

 

Chcete vědět více z oblasti školní integrace a inkluze? Čtěte odborný měsíčník Integrace a inkluze ve školní praxi – udrží vás v obraze! Ukázku zpravodaje naleznete zde.

 

Další články

Převod financování nepedagogů na zřizovatele se odkládá na 1. 1. 2026

Převedení financování nepedagogů na zřizovatele škol vyžaduje více času. Ministr školství odložil účinnost této změny na 1. 1. 2026.

Nová slovenská daň potrápí i české firmy

Slovensko od 1. 4. 2025 zavádí daň z finančních transakcí, která se týká i českých subjektů.

AI Akt poprvé v akci od 2. 2. 2025

Od srpna 2024 je v platnosti AI Akt – nařízení, které stanovuje jednotná pravidla pro využívání umělé inteligence v Evropské...

Zaměstnávání OZP a OZZ v roce 2025: Nová pravidla od 1. 1.

S účinností od 1. ledna 2025 došlo k významným změnám v zaměstnávání osob se zdravotním postižením (OZP). Novela zákona č....

EU chce víc chránit lesy. Přísná pravidla pro firmy prošla vládou

V probíhající koaliční krizi zapadlo rozhodnutí, které může zásadně ovlivnit českou ekonomiku. Vláda schválila návrh, který zavádí kontroverzní evropské nařízení...

Odklady povinné školní docházky: MŠ i ZŠ čeká převratná změna

Velký problém představují pro české školství stále častější odklady školní docházky. Jejich míra místy dosahuje až 25 procent, což je...