Co vyplynulo ze společné diskuse ke vzdělávání osob se zdravotním postižením?

Jedním z významných projednávaných bodů bylo nastavení společné cesty k řešení praktických problémů, jakým je například zajištění speciálních zdravotnických úkonů u dětí, žáků a studentů v době vyučování, např. podávání inzulinu u malých diabetiků. Ministryně se chystá svolat meziresortní jednání s MZ ČR. Jejím cílem je vyřešit problematickou situaci tak, aby tyto úkony mohl provádět profesionální zdravotnický personál a aby zároveň byly hrazeny z veřejného zdravotního pojištění.

 

Ministryně školství a vedení NRZP ČR se shodly na těchto zásadních bodech:

1. Společné vzdělávání je přirozenou formou vzdělávání a soužití osob se zdravotním postižením s ostatní populací.

2. Veškeré vzdělávání má být realizováno tak, aby každý žák mohl dosáhnout svých limitů, které má od přírody.

3. Každému žáku, hendikepovanému či talentovanému, musí být umožněno postupovat při vzdělávání a osobnostním rozvoji svým tempem a podle své vnitřní síly.

4. Komunita osob se zdravotním postižením představuje široké spektrum typů zdravotního postižení a každé zdravotní postižení má svoje specifické vzdělávací potřeby a proto vnímá potřebnost existence speciálních škol jako integrální součást vzdělávacího systému.

5. Začleňování žáků do speciálních škol se musí dít s náležitým citem a smyslem pro míru věcí a v úzké součinnosti s rodiči žáků, pedagogicko-psychologickými poradnami a speciálními pedagogickými centry.

6. Je nezbytné věnovat maximální pozornost výchově pedagogické i rodičovské veřejnosti k pochopení, že děti se zdravotním postižením jsou jako ostatní děti nositeli všech lidských práv a základních svobod a jejich osobnostní rozvoj se má dít na rovnoprávném základě s ostatními dětmi.

7. Společně vyjadřují veřejnou podporu práci těch škol a pedagogů, kteří věnují své úsilí rozvoji vzdělávání všech dětí, včetně dětí se zdravotním postižením.

(Zdroj: www.msmt.cz)

 

Chcete vědět více z oblasti školní integrace a inkluze? Čtěte odborný měsíčník Integrace a inkluze ve školní praxi – udrží vás v obraze! Ukázku zpravodaje naleznete zde.

 

Další články

Revoluce pro zaměstnavatele: Jednotné měsíční hlášení od 1. 1. 2026

Od 1. 1. 2026 čeká všechny zaměstnavatele zásadní změna: místo desítek různých výkazů budou podávat jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů. Na...

Konference 62. Den malých obcí

Dovolujeme si vás pozvat na konferenci 62. Den malých obcí, největší odborné setkání zástupců obcí v České republice. Konference se...

Rozdělení konstrukcí podle norem a nová evropská norma pro požární klapky

Stávající systém norem pro požární bezpečnost staveb často naráží na své limity. Rostoucí technické i environmentální požadavky vyvolávají potřebu nových...

Nový postup atestace eSSL

15. 9. 2025 vydala Česká agentura pro standardizaci nové testovací scénáře pro atestaci eSSL. Celý proces atestací letos funguje podle...

Ministerstvo vnitra aktualizovalo metodiky k ochraně měkkých cílů

Ochrana veřejně přístupných míst není jednorázový úkol, ale proces, který vyžaduje spolupráci státu, samospráv i samotných provozovatelů. Ministerstvo vnitra ČR...

Revoluce v účetnictví: povinná digitalizace a zákaz faktur v PDF?

Do pár let čeká všechny firmy v EU povinná elektronická fakturace a digitální reporting. Změny slibují jednodušší administrativu i lepší...