Logo AIVD
Praktická příručka

(Ne)zhroucený pedagog: Povinnosti a návody pro vedení školy

Legislativní opora – wellbeing pedagogů – psychohygiena

(Ne)zhroucený pedagog: Povinnosti a návody pro vedení školy

Bojují vaši pedagogové s přetížením? Jsou demotivovaní, vyčerpaní, dostávají se do konfliktů a nejraději by se vším sekli? Být učitelem je stále náročnější. Kdo se domníval, že bude především učit, zjišťuje, že daleko častěji supluje rodiče a práci všelijakých specialistů. Velmi nároční jsou pro učitele také žáci s poruchami chování a psychickými problémy. Jak může vedení školy podpořit pedagogy v profesionálním přístupu? Jaké povinnosti klade na ředitele legislativa při vytváření zdravého klimatu ve škole? Jak uplatňovat wellbeingové strategie vůči učitelům? Vše najdete přehledně a prakticky zpracované v naší příručce plné návodů, jak organizovat a řídit školu i pedagogy, aby je práce těšila a získávali z ní pozitivní odezvu.

3 290 

bez DPH a expedičních nákladů.


Cíl publikace

Cílem této příručky je poskytnout vedení škol návody, jak vytvořit na škole příznivé klima, v němž učitelé nebudou přetíženi z nadměrné náročnosti své role, budou vědět, jak pečovat o svou psychohygienu a zabrání tak propuknutí syndromu vyhoření. Zároveň seznamuje vedení školy s povinnosti plynoucími z role zaměstnavatele, spočívajícími v zajištění vhodných pracovních podmínek a péče o zaměstnance. Příručka navazuje na aktuální trendy prosazované MŠMT, ČŠI a strategickými dokumenty spočívajícími v prosazování wellbeingu u žáků i učitelů.

Prohlédněte si OBSAH publikace ZDE.

Tato příručka vám pomůže:

    • vyznat se v aktuálních nárocích plynoucích z role učitele a pomoci učitelům z pozice vedení školy – vybaví je informacemi, na koho se obrátit, jak si pomoci
    • vytvořit ve škole zdravější a příznivější klima – návody, co lze změnit či upravit, tipy, co funguje v rámci celoškolního wellbeingu
    • získat návody, jak pečovat o sebe a své podřízené v rámci běžné psychohygieny, mindfullness tréninku a při řešení konfliktních situací
    • posunout učitele ve výkonu profese – lépe reflektovat jejich pedagogické úsilí a získávat z něj zpětnou vazbu, zlepšovat schopnosti učitele v psychologicko-pedagogické oblasti
    • zvládat krizovou komunikaci – rady a doporučení spolupracovat lépe s rodiči žáků i s kolegy

Péče o vztahy a sociálně-emoční dovednosti žáků i učitelů se vedení škol v krátkém čase vrátí: žáci se lépe učí, jsou motivovanější, učitelům se vrací jejich vynaložené úsilí, jsou v práci spokojení.

Komu je produkt určen

Praktická publikace (Ne)zhroucený pedagog: Povinnosti a návody pro vedení školy je určena především ředitelům škol mateřských, základních i středních všech druhů nezávisle na zřizovateli.

Specifikace produktu

Produkt (Ne)zhroucený pedagog: Povinnosti a návody pro vedení školy zahrnuje tištěnou publikaci a přístup na speciální webovou stránku s užitečnými materiály, praktickými videy a online poradnou.

Obsah publikace:

1. Aktuální krizová situace pedagogů na školách

  • Příčiny psychického přetížení pedagogů a nutnost změny z pozice vedení školy
  • Možnosti externí spolupráce
  • Přestavení služeb, které mohou pedagogům významně a zdarma pomoci při výkonu jejich role

2. Legislativní povinnosti pro vedení školy

  • Pracovněprávní odpovědnost vedení ve vztahu k učitelům (zákoník práce)
  • Odpovědnost školy vůči žákům zprostředkovaná pedagogy (školský zákon)
  • Nejčastější připomínky ČŠI a povinnosti plynoucí z revize RVP v oblasti wellbeingu

3. Syndrom vyhoření

  • Jak rozpoznat příznaky propukajícího syndromu vyhoření?
  • Jak vést rozhovor s učitelem při podezření na syndrom vyhoření?
  • Které aktivity jsou vhodné pro prevenci syndromu vyhoření?

4. Rychlá pomoc v případě potíží

  • Návody pro rychlé zklidnění a uvolnění
  • Mindflullness trénink
  • Relaxační cvičení
  • Kde hledat pomoc

5. Wellbeingové strategie pro učitele

  • Co je wellbing a proč je ve škole důležitý
  • Co lze změnit ve prospěch učitelů přímo v prostorách školy
  • Co lze změnit ve prospěch učitelů v provozu školy
  • Co lze změnit ve prospěch učitelů ve výuce (obsahu, formách a metodách)

6. Reflexe a zpětná vazba k práci učitele

  • Jakými technikami lze zjistit postoje žáků k učiteli a předmětu
  • Jak reflektovat proces výuky
  • Jak poskytnout učiteli z pozice vedení efektivní zpětnou vazbu
  • Jak zvyšovat profesionalitu a dovednosti učitele v pedagogicko-psychologické oblasti

7. Posilování vztahů sboru

  • Jak upravit procesy pro efektivní spolupráci napříč školou
  • Jak si mohou pomoci učitelé navzájem
  • Jak využít osobnostní charakteristiky a potenciál jednotlivých členů sboru

8. Výbava pro krizovou komunikaci s rodiči

  • Jak efektivně komunikovat s rodiči o nejčastějších typech problémů
  • Jak komunikovat s problematickými typy rodičů a zůstat profesionálem
  • Jak upevňovat s rodiči žáků zdravé a podnětné vztahy

+ Privátní stránka

Součástí publikace je také soukromá webová stránka s relaxačními cviky, psychotesty, návody k mindflullness tréninku, videy a online poradnou.


Také doporučujeme