Logo AIVD
Vzdělávací kurz

Školně nezralý žák vs. omezení odkladů školní docházky

Praktická přípravka učitelů MŠ a ZŠ na dopady velké legislativní změny

Termín: 6. 11. 2025 - 21. 11. 2025
Místo konání: Online – živý přenos

Již účinná novela školského zákona od 1. 9. 2025 velmi razantním způsobem osekává možnost uložení odkladu školní docházky a přináší řadu nových povinností na straně mateřské i základní školy. Učitelé obou institucí se musejí více zaměřit na práci se školně nezralými dětmi, které již v roce 2025/2026 nastoupí do prvních tříd. Získejte přehled o aktuálních legislativních změnách týkajících se odkladů školní docházky, zápisů a nových povinností. Naučte se včas rozpoznat školní (ne)zralost a zdokonalte se v efektivní pedagogické diagnostice. Tento online kurz vám nabízí konkrétní návody, jak školně nezralé děti podpořit vhodnými intervencemi, metodami i pomůckami, a upozorní vás na typické situace, které v praxi mohou nastat. Buďte připraveni čelit výzvám při práci s dětmi se školní nezralostí a zajistěte jejich plynulý přechod do školního prostředí.

6 990  6 291 

bez DPH.

Přihlaste se do 10. 10. a získáte slevu 10 %!


Důležitá informace:

Tento kurz můžete hradit ze šablon OP JAKCelkový rozsah je 6 vyučovacích hodin.

Cíl vzdělávacího kurzu:

Cílem tohoto online kurzu je vybavit pedagogické pracovníky mateřských a základních škol a další zájemce zásadními informacemi a dovednostmi potřebnými k orientaci v nových pravidlech týkajících se odkladů školní docházky, zápisů do škol a vzájemné spolupráce škol mateřských a základních a poradenských zařízení. Nedílnou součástí kurzu jsou také praktické informace pro včasné rozpoznání školní (ne)zralosti dětí a realizaci efektivních intervencí. Účastníci získají konkrétní doporučení, jak diagnostikovat školní zralost, jak systematicky podporovat školně nezralé žáky v MŠ i v prvním ročníku ZŠ, jak volit vhodné pedagogické strategie a pomůcky a jak účinně spolupracovat s rodiči i mezi institucemi.

Kurz tak pomůže nejen s orientací v aktuální legislativě a nových povinnostech, ale především s praktickým zvládáním každodenních výzev při práci se školně nezralými dětmi, což povede ke zvýšení kvality podpory a úspěšné adaptaci žáků na školní docházku.

Podívejte se na detailní program vzdělávacího kurzu.

Komu je vzdělávací kurz určen:

Online vzdělávací kurz je určen především pedagogům a asistentům pedagoga, na které přímo dopadají legislativní změny a práce se školně nezralými dětmi v mateřských a základních školách. Dále je vhodný pro ředitelky a ředitele mateřských a základních škol, členy školních poradenských pracovišť, zejména speciální pedagogy, a školská poradenská zařízení.

Další informace:

Jako účastník vzdělávacího kurzu obdržíte OSVĚDČENÍ o jeho absolvování. V ceně kurzu jsou výukové materiály v elektronické podobě a nahrávka. Podrobnosti ke konání školení od nás obdržíte nejpozději den předem, a to formou e-mailové rozesílky. K získání osvědčení je třeba zodpovědět správně alespoň 70 % otázek závěrečného testu, který bude zpřístupněn po skončení obou modulů.

Program online vzdělávacího kurzu

Školení obsahuje 2 online semináře: (6 vyučovacích hodin)

1. MODUL: Online seminář 6. 11. 2025 9,00–10,30 hod.

JUDr. Hana Poláková: Radikální omezení odkladů školní docházky

  • V jakých striktně omezených případech bude nově možný odklad školní docházky?
  • Nové povinnosti pro školská poradenská zařízení
  • Posun termínů pro zápis do ZŠ a MŠ
  • Povinnosti pro MŠ ohledně pedagogické diagnostiky
  • Radikální změny pro žáky 1. ročníku ZŠ
  • Systém podpůrných opatření v 1. ročníku: kdy je nárok na parametrizovaného asistenta pedagoga
  • Nová pravidla a povinnosti předávání informací mezi MŠ a ZŠ

2. MODUL: Online seminář 12. 11. 2025 8,30–11,30 hod.

Mgr. Edita Keprtová Hrdinová: Jak pracovat se školně nezralým žákem v MŠ a ZŠ

  • Jak poznat školní znalost a školní připravenost
  • Jak se projevuje školně (ne)zralé dítě
  • Pedagogická diagnostika v MŠ: co a jak sledovat
  • Jaké speciální potřeby mají aktuálně žáci s odkladem školní docházky
  • Pedagogická diagnostika v ZŠ: co a jak sledovat
  • Jak systematicky pracovat se školně nezralým žákem a na co se připravit jako učitel či asistent pedagoga
  • Vhodné intervence a metody práce s nezralým žákem a pomůcky
  • Jak postupovat při obtížích se čtením a psaním – praktické tipy
  • Fungující spolupráce mezi MŠ a ZŠ

Závěrečný online test (k vyplnění do 21. 11. 2025)

Ověřte si, že jste všem legislativním novinkám a změnám i zásadám, které je nutné zohlednit v interních směrnicích, správně porozuměli. Po skončení kurzu bude k dispozici online test. K získání osvědčení je třeba zodpovědět správně alespoň 70 % testových otázek.

JUDr. Hana Poláková

Absolventka PF Masarykovy Univerzity v Brně již po studiích začala působit na odboru školství, posléze se stala vedoucí Odboru školství Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Zaměřuje se zejména na problematiku školské legislativy. Působí jako lektorka školského zákona, zákona o pedagogických pracovnících a zákoníku práce. Díky této činnosti je více vnímavá k problémům pedagogických pracovníků v Brně. Je také autorkou řady publikací určených pro ředitele škol a školských zařízení. Pro školská zařízení lektoruje v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků témata funkčního vzdělávání.

Mgr. Edita Hrdinová Keprtová

Edita Hrdinová Keprtová vystudovala na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci obor český jazyk a hudební výchova. Následně tamtéž vystudovala speciální pedagogiku. Nyní působí v Pedagogicko-psychologické poradně a speciálně pedagogickém centru Ústí nad Orlicí jako speciální pedagog a metodik prevence. V poradenské praxi se zabývá výukovými obtížemi, realizuje individuální i skupinové reedukační programy pro děti a podílí se na realizaci programů primární prevence ve školách. Je lektorkou metody MIU (dříve FIE). Dále pracuje jako pedagožka v základní umělecké škole. V této praxi se zaměřuje na vzdělávání dětí se speciálně vzdělávacími potřebami. V obecně prospěšné společnosti CEDR pracuje s klienty s duševním onemocněním. Je lektorkou vzdělávacích akcí pro učitele i asistenty pedagoga.

Online – živý přenos

Místo konání:

Živé vysílání je interaktivní online seminář, jehož přenos budete sledovat na svém PC, notebooku nebo tabletu - pohodlně ve vaší kanceláři nebo doma bez nutnosti jakéhokoli dojíždění. A nejen to. Budete moci klást lektorovi i své otázky. Je to technicky velmi jednoduché – informace, jak se připojit, obdržíte včas od našeho zákaznického servisu e-mailem.


Také doporučujeme