Podrobný program kurzu (6. 4. – 15. 6. 2017)
1. MODUL: Celodenní seminář, 6. 4. 2017, 9:00-15:30 (Ing. Petra Štamfestová, Ph.D.)
1. Finanční výkazy podniku
-
Rozvaha jako přehled podnikového majetku a zdrojů jeho krytí
-
Výsledovka jako přehled o hospodaření podniku v provozní i finanční oblasti
-
Cash flow jako přehled o zdrojích a umisťování peněžních prostředků
2. Vazby mezi finančními výkazy, odraz podnikových činností ve výkazech, případová studie
3. Rámcový finanční plán – komplexní představa o plánování jednotlivých položek a nutnosti provazování i ve vývoji, tvorba plánu na různých úrovních – kde se berou peníze a kam se ztrácejí?
4. Struktura majetku a dopad na finanční výsledky firmy – fixní náklady, variabilní náklady, objem výroby, cena – analýza bodu zvratu
5. Provozní páka – měření rizika a citlivosti zisku na změnu poptávky
6. Kalkulace nákladů jako nástroj řízení portfolia výrobků
Součástí semináře je zadání úkolu č. 1 k samostatnému vypracování
2. MODUL: Celodenní seminář, 20. 4. 2017, 9:00-15:30 (doc. RNDr. Ing. Hana Scholleová, Ph.D.)
V úvodu semináře bude poskytnuta zpětná vazba k zadanému úkolu č. 1
1. Růst hodnoty firmy a dílčí faktory jejího ovlivnění
- Tvorba zisku – kontrola portfolia a nákladové struktury
- Volba kapitálového mixu podle stádia životního cyklu podniku
- Efektivní řízení krátkodobých financí – pohledávky a závazky z obchodní činnosti
- Reinvestice – kdy použít zisk pro další rozvoj a kdy ho raději rozdělit
2. Struktura použitého kapitálu (zadluženost) a dopad na ziskovost firmy – náklady kapitálu, doporučená bilanční pravidla, efektivní působení finanční páky
3. Efekt spojení provozní a finanční páky – synergie úspěšná při růstu, ale nebezpečná při poklesu
4. Řízení tzv. pracovního kapitálu (Working Capital), tj. salda oběžných aktiv a krátkodobých závazků
5. Důvody nutné pro řízení pracovního kapitálu – vymezení rozdílu mezi pracovním kapitálem a cash flow
6. Řízení pracovního kapitálu globálně optimalizací obratového cyklu peněz
7. Řízení pracovního kapitálu po složkách – nástroje řízení zásob, pohledávek a závazků
Součástí semináře je zadání úkolu č. 2 k samostatnému vypracování
3. MODUL: Celodenní seminář, 11. 5. 2017, 9:00-15:30 (Ing. Petra Štamfestová, Ph.D.)
V úvodu semináře bude poskytnuta zpětná vazba k zadanému úkolu č. 2
1. Investiční činnost firmy
- Druhy investic a kdy se objevuje jejich nutnost v rámci životního cyklu podniku
- Parametry vstupující do hodnocení investic s cílem přijmout nebo zamítnout investici
- Metody hodnocení investic:
- Statické metody a jejich opodstatněnost v investičním cyklu
- Dynamické metody – NPV, IRR, Payback Period, Profitability index, metoda anuit
- Specifika regulatorních investic a volby metod
2. Hodnocení finančního zdraví
3. Finanční analýza
- Analýza absolutních ukazatelů – struktura aktiv, pasiv, nákladů, vývoj jednotlivých položek v čase, analýza pracovního kapitálu
- Analýza poměrových ukazatelů:
- rentability
- likvidity
- zadluženosti
- aktivity
- kapitálového trhu
- produktivity
- souhrnné ukazatele
- Altmannův index
- IN index
- Výhody a nevýhody souhrnných ukazatelů
4. Benchmarking s konkurenty, s odvětvím pomocí podnikových i externích ukazatelů, rozdíly mezi ratingem a syringem, nástroje benchmarkingu
Součástí semináře je zadání úkolu č. 3 k samostatnému vypracování
4. MODUL: Webinář, 1. 6. 2017, 10:00-12:00 (Ing. Petra Štamfestová, Ph.D.)
- Zpětná vazba k zadanému úkolu č. 3
- Zodpovídání dotazů
- Příprava na závěrečný test
5. MODUL: Závěrečný online test s výběrem odpovědí – do 15. 6. 2017