Cíl publikace
Cílem publikace je zvýšit povědomí o psychických obtížích žáků. Vyučující je často tím, kdo problém zaznamená jako první a měl by žákovi zajistit pomoc. Jak nepřesáhnout kompetence pedagoga či školního psychologa, ale pomoci dítěti situaci zvládnout natolik, aby mohlo dál fungovat v třídním kolektivu a účastnit se výuky. Díky tomuto přehledu se jednotliví pedagogové, školní psychologové a vedení školy stane plnohodnotným spolupracujícím členem v celém procesu léčby. Vyvarují se předsudků a mýtů, které žákovu situaci zhoršují. Žákovi se včas dostane potřebná pomoc a zamezí se prohlubování obtíží, které může způsobit v dobré víře laický přístup ze strany pedagogů.
Tato příručka vám pomůže:
- vyznat se ve spleti projevů nejrůznějších psychických obtíží žáků, udržet si díky těmto znalostem kritický odstup, akceschopnost a ochotu žákům pomoci.
- nezaleknout se situace při zjištění vážného problému žáka, postupovat přesně podle připravených kroků a opřít se o osvědčené postupy.
- vést s žákem rozhovor bez předsudků či mýtů a nezaplést se do kontroverzních příslibů, postupů v rozporu se zákonem apod.
- nastavit vhodnou pomoc žákovi při pobytu ve škole a při vyučování (ve spolupráci s dalšími odborníky).
- spolupracovat s rodiči žáků s problémy, zejména jim pomoci přemostit dobu, než žák začne s léčbou, a následně pokračovat v účinné podpoře.
Komu je produkt určen
Publikace Žák s psychickými problémy: Jak s ním pracovat ve škole je určena především učitelům a vedení škol a školských zařízení a školním psychologům. Užitečné informace a rady k doplnění své pracovní agendy v ní najdou také výchovní poradci, metodici prevence, asistenti pedagoga, speciální pedagogové a další členové školního poradenského pracoviště.
Specifikace produktu
Produkt Žák s psychickými problémy: Jak s ním pracovat ve škole zahrnuje tištěnou publikaci a přístup na speciální webovou stránku s užitečnými materiály a online poradnou. Publikace má rozsah 220 tištěných stran. ISBN 978-80-87983-19-5.
Obsah publikace:
-
Úzkostné poruchy a panická ataka
- Co je úzkostná porucha a jak se projevuje
- Co je panická ataka a jak se projevuje
- Proč vzniká úzkostná porucha a jaké vnější příčiny ji mohou ovlivnit
- Jak nastavit žákovi s úzkostnou poruchou účinnou podporu ve škole
- Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
- Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
- Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
-
Sebepoškozování
- Co je sebepoškozování
- Proč se žáci sebepoškozují a s čím může sebepoškozování souviset
- Jak nastavit žákovi se sklony k sebepoškozování účinnou podporu ve škole
- Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
- Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
- Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
-
Nutkavé stavy
- Co jsou obsedantně-kompulsivní poruchy
- Jak se nutkavé stavy projevují a proč počet dětí s těmito obtížemi narůstá
- Jak nastavit ve škole účinnou podporu žákovi s obsedantně-kompulsivní poruchou
- Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
- Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
- Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
-
Poruchy příjmu potravy
- Co jsou poruchy příjmu potravy a jak se projevují
- Jaké jsou poruchy příjmu potravy jsou aktuálně mezi žáky rozšířené: užívání energy drinků, ortorexie…
- Jak nastavit ve škole účinnou podporu žákovi s poruchou příjmu potravy
- Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
- Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
- Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
-
Žák týraný, zanedbávaný a zneužívaný
- Co je syndrom CAN
- Jaké příznaky mohou učitele varovat, že je žák týraný, zanedbávaný či zneužívaný
- Jak splnit ohlašovací povinnost
- Jak nastavit ve škole účinnou podporu žákovi týranému, zanedbávanému či zneužívanému
- Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
- Jak spolupracovat s rodinou a jak se řešení situace promítá do školního života
- Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
-
Sexuální identita a problematika transgenderu
- Proč mají někteří žáci zmatek ve své sexuální orientaci či pohlavní identitě
- Jaké vnější příčiny mohou tyto stavy ovlivnit
- Jak nastavit žákovi účinnou podporu ve škole
- Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
- Jaké jsou možnosti terapie
- Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
- Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
-
Závislosti
- Co je závislost a jaké druhy závislostí (látkové i nelátkové)
- Moderní návykové látky ve škole: kratom, nikotinové sáčky, léky, energy drinky…
- Závislost na sociálních sítích a kyberprostoru
- Jak nastavit žákovi ve škole účinnou podporu žákovi, který se léčí se závislostí
- Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
- Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
- Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
-
Fobie
- Co jsou fobie a jak se projevují
- Jaké fobie jsou aktuálně nejrozšířenější u dětí a mladistvých a proč
- Jak nastavit ve škole účinnou podporu žákovi s fobií
- Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
- Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
- Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
-
Depresivní stavy
- Co je deprese
- Jak se deprese projevují a jaké vnější příčiny mají vliv na depresivní stavy
- Jak nastavit žákovi s neurotickými stavy účinnou podporu ve škole
- Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
- Jaké jsou možnosti terapie
- Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
- Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
-
Posttraumatická stresová porucha
- Co je posttraumatická stresová porucha
- Jak se projevuje a kdo je nejvíce ohrožen jejím vznikem
- Jak nastavit žákovi s posttraumatickou stresovou poruchou účinnou podporu ve škole
- Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
- Jaké jsou možnosti terapie
- Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
- Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
-
Legislativní mantinely a podpora pro vedení školy a ředitele
- Kdy má škola oznamovací povinnost
- Kdy volat rychlou záchrannou službu a kdy policii
- Jak se zachovat, pokud je žák nebezpečný sobě a svému okolí
- Co mít ve školním řádu ohledně návykových látek a bezpečnosti ve škole
+ Privátní stránka s doplňujícími a rozšiřujícími materiály
(přehledy, checklisty, schématy, krizovými plány, vzorovým minimálním preventivním programem apod.) a online poradnou.